Tabungan

10 October 2012

Who is Amy Cheong | Amy Cheong dengan Majlis Kahwin orang Melayu

Siapa Amy Cheong? Kenapa tiba-tiba nama dia meletup ni?
Mari mak nak bercerita.

Amy Cheong ni seorang graduan dari Universiti Western Australia dan juga Penolong Pengarah di National Trades Union Congress (NTUC), Singapura.

Kisah dia bermula pada 7 Oktober 2012 yang lalu.
Dia dengan selamba tulis status di facebook-nya yang mengutuk tentang Majlis Perkahwinan Orang Melayu.

Difahamkan, petang tu, Cik Amy Cheong kita ni nak berehat, tapi ada majlis kenduri kahwin orang melayu yang dibuat di 'kolong' bawah apartment dia. Biasalah, orang buat kenduri kahwin kan, mestilah ada bunyi-bunyian. Tapi ini orang sudah tidak tahan, maka tercetuslah status berapi dia macam di bawah ni.


Malangnya, status berapi dia tu telah menyebabkan kemarahan pelbagai pihak. 
Void decks tu merujuk kepada kolong yang mak sebut tadilah.
Kns tu pulak stand for kanasai dari bahasa hokkien yang membawa maksud seperti macam taik, ataupun seperti makian.

Selepas status itu ditulis, ramai yang mengamuk dan menyerang  Page NTUC’s UMembers dan menggesa agar staff mereka ni dipecat dan meminta mereka memberi maklum balas terhadap pernyataan yang dikeluarkan oleh Amy Cheong ni.

Bila keadaan jadi semakin kecoh, Amy Cheong telah meng-deactivated-kan facebook miliknya namun sebelum itu dia dengan rendah diri mohon maaf atas keterlanjuran dia tu.

Print screen tak dapat dibuat sebab facebook dah deactivated kannn. Namun sumber mengatakan dia menyatakan seperti berikut:

“Hi All, I sincerely apologize for my silly comment. It is in no way a reflection of NTUC and the good works it has done and is doing for its members. It was my own bad judgement of which I truly regret. I certainly do not mean to distress the Malay community with my comment, I was just upset with the noise. I truly do not mean to be judgmental or critical. I am truly sorry”.

Permohonan maaf beliau turut dibuat di twitter miliknya.



Rentetan kepada semua ini, Amy Cheong dilaporkan telah dipecat daripada jawatannya dengan serta merta. Kenyataan tersebut dihantar kepada media oleh Setiausaha Agung NTUC Lim Swee Say.


Amy Cheong, sekali lagi memohon maaf dengan mengeluarkan kenyataan seperti dibawah.



Dan akhir sekali, Perdana Menteri Singapura - Lee Hsien Loong telah mengeluarkan kenyataan berikut di laman facebooknya setelah menerima pertanyaan tanpa henti berkenaan perkara tersebut.


Hmmm.
Nasi dah jadi bubur. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata??
Aaaa, lagi satu, kerana mulut badan binasa. Ke kena tukar, kerana jari badan binasa. Hik hik.

Kes-kes macam ni sebenarnya dah banyak kita tengok. Satu kesilapan yang dilakukan ialah, buat status secara terbuka, kutuk sana kutuk sini secara terbuka melalui laman sosial atau ada juga kes yang entri dibuat dalam laman blog masing-masing.

Pernah dulu, ai teringat lagi, kisah budak umur 12 tahun yang terus terang mengaku dia dah tak dara dalam blog milik dia. Memang trafik mencanak-canak bagi siapa yang buat entri tentang dia. Yang bestnya, dia macam tak malu bila orang asyik bertandang kat blog dia dah mengecam kenyataan dia. Anak siapalah ni?

Dan ada juga kes Uncleseekers yang dengan selamba bercerita tentang kisah dia dengan bekas isteri kerabat diraja. 

Dan......eeee banyak lagilah.

Tak faham. Dah tahu facebook ni bukan private, blog ni tujuan untuk orang baca, tapi kenapa nak juga tulis benda-benda yang menyentuh sensitiviti alam.

Macam kes Amy Cheong ni, dia duduk di Singapura. Dah sedia maklum, ada juga bangsa dan kaum lain yang duduk bersama. Kenapalah bijak sangat nak fcuk segala mengutuk apa yang dah biasa dilakukan semasa majlis kenduri kahwin.

Oke faham. Penat. Tapi kita tak boleh pentingkan diri sendiri rasanya. Hanya kerana kita penat, dengan senang hati nak menghentam seluruhnya.

Tapi itulah, buat sesuatu benda tak beringat, sekarang all the universe dah menuding balik pada diri sendiri.

Walau apapun, rasanya dia dah belajar daripada kesilapan diri dia sendiri. Harap-harap yang lain pun ambil iktibar daripada apa yang dah berlaku ni.

Facebook, Twitter, Blogspot, Tumblr, Instagram dan yang seangkatan dengannya bukanlah laman peribadi anda. Apa jua yang anda post akan reflect diri sendiri. Berhati-hati dengan apa yang kita tulis. 

Kalau nak private, tulis diari saja.




Big Thanks to Following Links for infos and pictures:

PM Singapura bidas FB kecam majlis kahwin orang Melayu
news.asiaone.com
http://www.facebook.com/leehsienloong










3 comments:

  1. kan cik ita..padan muka dia..mementang la kaum dia kawin style bayar beribu2 kat dewan makan ...mana bley senang2 nak fcuk kan org punya majlis yang sememangnya berlainan cara dan gaya dari dia...

    hhhhhmmmppphhh hampeh!! makcik baco pun terbako!! siap kasi guna bahasa taik tu!! hahahaa....haru tul!! x baik tau!!

    ReplyDelete
  2. dan satu fakta lagi...Amy Cheong dilahirkan di KL

    baca forum² singaporean, habis org Malaysia kena kutuk

    ReplyDelete

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...