Tabungan

10 February 2013

Sales Assistant

Kalian tahu tak, sebenarnya tugas seorang Sales Assistant atau Pembantu Jualan sebenarnya sangat mulia dan sangat penting. Walaupun gaji seorang Pembantu Jualan sangat kecil, tapi janganlah diperkecilkan juga tugas tu. Percaya tak kalau aku kata, kedai yang laris, sedikit sebanyak dibantu oleh Pembantu Jualan yang baik.

Macam kedai makan juga, kalau kedai tu mempunyai tukang ambil order yang ramah-tamah, dari rasa nak makan nasi putih lauk telur dadar saja, boleh bertambah lauk tomyam satu mangkuk, ikan tiga rasa, kangkung belacan seorang makan sebab......tukang ambil order pandai rekemen lauk apa yang sedap.

Ok, berbalik kepada cerita Pembantu Jualan. Kenapa aku sibuk nak bercakap pasal benda ni? Sebab aku cukup menyampah kalau pergi kedai yang Pembantu Jualannya sombong. Cukup menyampah kalau kedai tu ada Pembantu Jualan yang malas. Cukup menyampah pada Pembantu Jualan yang cukupppp tak pandai nak ambil hati pelanggan.

Sepatutnya, tuan punya kedai, kalau nak ambil orang kerja jadi Pembantu Jualan kedai mereka, kenalah cari orang yang ramah-tamah, yang ada kemahiran berkomunikasi sikit. Tak payahlah ambil yang muka tak reti nak senyum, yang sombong atau yang malas.

Macam tadi, aku pergi ke kedai baju yang cawangannya ada di merata Semenanjung Malaysia. Dalam satu negeri aku rasa ada banyak kedai ni. Kiranya kedai ni tokeh dia mesti kayalah. Tapi, aku rasa tokeh kedai ni sepatutnya jaga standard nama kedai yang dibawa tu supaya kedai-kedai lain yang berpayung bawah nama ni tak malu sebab servis tak seragam.

Aku kalau pergi mana-mana pun, aku memang suka pergi kedai ni sebab baju dia boleh tahan cun, boleh tahan murah dan yang penting ada saiz untuk aku yang gemuk ni.

Jadi tadi aku pergi ke kedai tu sebab nak cari baju kebaya dalam kuantiti yang banyak sebab bos aku kat Jepun nak.

Masa aku masuk dalam kedai tu, datanglah budak perempuan ni. Senyum pun nak tak nak saja walaupun aku sememangnya jenis yang suka senyum kat siapa saja. Aku terus terpandang pada bahagian baju kebaya.

Aku : Dik, baju kebaya tu harga dia berapa?

P.J : Baju saja 79 ringgit. Sekali kain 119. (Dengan suara yang slow-mo dan sangat malas sekali)

Aku : (Positifkan diri dengan mengatakan budak ni sopan memang tak cakap kuat dengan orang tua)
Dik, kalau beli banyak boleh tak minta kurang?

P.J : Tak boleh kak (sambil senyum).

Aku : Cubalah tanya boss adik, akak nak beli sepuluh helai ni. (Sambil senyum juga)

P.J : Tak boleh kak (sambil buat muka malas nak layan dah).

Aku : Dik, akak nak beli 5 helai saiz M dan 5 helai saiz L, agak-agak boleh dapat tak?

P.J : Ha?! Mana nak cari banyak-banyak macam tu kak. Kalau ada kat situ adalah, kalau tak ada, tak adalah. 

Aku : Okey, boleh tolong tengok, ada tak saiz M dengan saiz L?

P.J : Tak ada ni kak saiz M dan L.

Aku : Eh, takkan tak ada langsung dik?

P.J : Tak ada. Kat sini tak ada saiz macam tu. Kita pakai nombor.

Aku : Owh.. (Sambil rasa sengal) Kalau camtu tukar sajalah dik, selalu kalau saiz M, nombor berapa?

P.J : Saiz 38.

Aku : Aaa. Tolong tengok saiz 38. Ada tak?

P.J : Sekarang?

Aku : Ye sekarang. (Dalam hati, kenapalah ada soalan macam tu)

P.J : Ni jelah yang ada. (Sambil tunjuk saiz 38) Berapa banyak yang ada saya tak berani jamin.

Aku : Tak apalah dik. Nanti akak datang balik ya. (Give up dengan Pembantu Jualan yang macam tak nak tolong saja)

Dah hilang satu customer. Padahal aku nak beli sepuluh tahu tak. Sepuluh!

Cit!




Sent from my iPhone





1 comment:

  1. eh.. kalau saya memang kat situ gak kite basuh dia.. tak pun jumpa boss die..
    kalau ssepasang RM119, kalau 10 dah RM1k lebih kot..
    dah rugi dahhhh..

    ReplyDelete

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...