Tabungan

27 February 2013

Takkan pernah terfikir

Kita mesti takkan pernah terfikir, perkara yang kita lakukan sekarang, akan menjadi satu sejarah pada masa akan datang. Kita juga takkan mungkin tahu, sama ada perkara yang kita lakukan sekarang ini, akan menjadi sesuatu yang boleh dibanggakan ataupun satu kesilapan yang tak sepatutnya kita lakukan.
 
Aku sendiri tak sangka, kerja yang dah aku lakukan hampir 4 tahun dulu, kini dipersoalkan. Macam mana prosedur? Ada kelulusankah? Ada itukah? Ada inikah? Yang aku pula, dah terkebil-kebil cuba mengingat bagaimana proses tersebut. 4 tahun dulu. Gila ah.
 
Tadi pula, tengok dalam Facebook, terbaca satu status bagaimana si polan merasa jelik tengok budak zaman sekarang ber'dating' tanpa segan silu di khalayak ramai.
 
Senyum. Senyum. Senyum.
 
Pada aku, begitu agaknya Cikgu-cikgu, Ustazah-Ustazah, Ustaz-Ustaz sering ingatkan kami dulu-dulu. Pada mereka, kami terlalu kecil untuk berkawan. Terlalu kecil untuk bercinta. Tapi kami melawan, tegas mengatakan ini hak kami. Suka hati kamilah dengan siapa kami nak berkawan. Konon-kan?
 
Tetapi, bila kita dah besar panjang, dah ambil tempat Cikgu-cikgu, Ustazah-Ustazah, Ustaz-Ustaz, baru kita sedar, ya-- anak-anak ini masih terlalu kecil untuk kenal apa itu cinta.
 
Maka kita sekarang duduk pula di tempat mereka, menegur anak-anak zaman ini, betapa kamu masih kecil untuk bercinta.
 
Putaran hidup.
 
Anak-anak ini pula, sampai satu masa, akan duduk ditempat kita pula. Masa tu kita kat mana hah?

No comments:

Post a Comment

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...