Tabungan

29 April 2015

Kisah peniaga yang sombong

Bukan sekali, bukan dua kali, malah banyak kali aku berjumpa dengan peniaga yang sombong.
Tak kiralah peniaga pasar malam, peruncit kedai mahu pun peniaga online sekalipun.

Aku pernah sekali, masa zaman aku sibuk nak berniaga macam orang2 lain, aku banyak engaged dengan dropshipper2 bagai.
Dan salah seorangnya ialah dropship baju kurung.
Disebabkan aku dah mendaftar jadi dropshipper depa, depa pun masukkan aku dalam satu group whatsapp.

Nak jadi cite, ada satu hari kawan aku urgent nak cari baju then dia ternampak iklan aku.
Jadinya dia bertanyalah sekian2 baju ni.
Aku pun terus tanya dalam group whatsapp tersebut tentang baju yang ditanya tu.
But then admin group tak reply langsung.

Aku bagi masa sampai esok untuk admin reply, yelah mana tahu kot2 admin busy kan, so aku tunggu.
Keesokkan harinya, aku tengok masih takde reply, so aku PM inbox FB depa.

Sekali, cara dia jawab sangat2 tak mesra alam.

Macam ni perbualan aku dengan dia (malas nak print screen):-

Aku: Salam. Saya nak tanya, gambor atas ni ada lagi tak stok. Saya tanya dalam group whatsapp takde orang balas.

Tokeh: Sejak bila boleh tanya dalam group?

Aku: Bukan bukak satu whatsapp kan?

Tokeh: Kenapa tanya dan semua agen harus terima message anda?

Aku: Habis tu saya boleh tanya dimana?

Tokeh: Saya control stok, tanya saya la. Whatsapp personal saya : 018xxxxxx.

Aku: Kenapa buka group whatsapp kalau tak boleh tanya apa2 dalam tu?

Tokeh: Tanya dengan saya la. Apa logiknya tanya dengan agen dalam tu? Kenapa perlu ganggu mereka?

Aku: Takpela terima kasih. Saya tanya baik2, tapi jawab macam ni, tak boleh ke explain baik2. Saya tak perlu nak deal dengan supplier macam ni, terima kasih banyak2.

Tokeh: Takde bahasa kesat pun. Pelik. Ok bye.



Ye aku mengaku, memang tak ada bahasa kesat pun.
Tapi soalan aku tentang baju sampai sudah tak berjawab sebaliknya dia asyik membebel kenapa aku bertanya dalam group.
Tak boleh ke dalam group tu dia balas sikit pada aku -- sila whatsapp nombor ini untuk pertanyaan stok.
Takdelah aku tertunggu-tunggu jawapan.
Memanglah dia tak marah2, tapi cara dia menjawab tu, eiiiiiiii aku rasa ramai lagi supplier lain yang aku boleh deal.
Kalau tanya macam ni pun dah banyak songeh, ni kan pulak kalau aku ada problem di kendian hari dengan supplier ni kan.


Ada lagi pasal peniaga kurang adab yang aku nak cite.
Tapi aku rasa dah malas nak menaip hahaha.
Nanti lah ye.


Hahaha.

No comments:

Post a Comment

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...