Tabungan

04 July 2017

Group Whatsapp

Zaman sekarang ni, kalau tak ada aplikasi Whatsapp dalam handphone, alamatnya ketinggalan zamanlah maknanya tu. Aplikasi ni sangatlah glamer sebab fungsi dia yang pelbagai. Especially, bila aplikasi ni memudahkan pengguna untuk buat group.

Ingat dulu masa zaman sms/mms, kalau nak bagi info pada dua tiga empat lima orang sekaligus, kalau handphone yang cikai, paling kurang kena copy dan send satu2. Lepas tu upgrade sikit sebab boleh send to many.

Tapi sejak ada Whatsapp, senang, buat group aje terus. Jadi sejak ada Whatsapp Group ni, memang ada berlambak-lambak jenis group. Antaranya:-

1. Group opis;
2. Group kelas;
3. Group sementara (untuk team sukan ke, kursus ke, etc);
4. Group alumni (x-sekolah rendah, x-sekolah menengah, x-diploma, x-degree, and the list goes on); dan yang paling glamer
5. Group family.

Jadi, topik utama yang aku nak mengomel hari ni ialah -- group whatsapp family.

Apa istilah family pada korang? Okey, pada aku family ialah :- mak, ayah, abang, kakak, adik. Itu istilah family paling ringkas buat aku.

Jadi, logiklah kalau group whatsapp family, paling basic ada orang2 yang aku sebut kat atas ni. Kalau nak masuk more than that, itu dah jadi BIG family.

Kisahnya, aku dah terjumpa dua tiga kali, ada polan polan yang berkecil hati bila mereka mereka ni dapat tahu mereka tak di-invite dalam group family husband mereka. So I just like....huh?

Kalau, kalau, adik2 or kakak2 or abang2 ipar lain masuk dlm whatsapp group tu kecuali kau, yes, kau ada hak nak sentap. Tapi kalau dah terang2 itu whatsapp group FAMILY husband kau, apa logiknya kau nak sentap?

Family, sometimes ada benda yang mereka nak discuss among families sahaja. Kita ni walaupun dah berkahwin dengan orang, tak semestinya urusan keluarga tersebut kau kena campur sesuka hati. Pada aku, eloklah kiranya kita hormat privasi setiap ahli keluarga tersebut. Apa hak kita nak tahu setiap inci urusan family husband kau? Lainlah kalau kita ni diajak sekali berbincang, diajak memberi pendapat, then itu another story. Still, biarlah beradap kalau nak memberi pendapat pun sebab masih itu adalah family belah suami.

Suami aku ada group whatsapp family dia sendiri. Tanpa ada ipar2 sekalian (kalau ada, then no comment) haha.
Aku sendiri ada group whatsapp family sendiri tanpa ada ipar2 juga.
Suami tak pernah argue.
Aku sendiri tak pernah argue.
Suami aku tak pernah cerita pun apa yang family mereka bualkan dalam group tersebut. Dan aku sendiri tak pernah bertanya. Melainkan dia mintak aku buka perbualan group tersebut untuk cek certain2 maklumat, barulah aku baca sikit2. Itupun aku takut nak baca lebih2 sebab takut kot ada isu sensitif yang mereka nak bincang.

Jadi, bila ada yang sentap sebab tak di ajak masuk dalam group whatsapp belah suami, aku jadi pelik dan sedikit kelakar.

Hmmm...
Ini pendapat aku, kalau kalian berlainan pendapat, owh maafkan sayaaaaaaa.

Lalalala!

No comments:

Post a Comment

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...