Tabungan

27 July 2010

lepaskan kucing yang diikat kemas dalam guni..kemudian dimaki..

alkisah..
aku terjumpa satu guni yang telah diikat rapi dan terletak kemas dalam satu kereta sorong..
lokasi? harus di kawasan kejiranan ku..

guni tu bergerak-gerak..
tiba-tiba terdengar bunyi kucing mengiau..
aku memang pantang kalau terdengar bunyi kucing..
tambah pulak kucing yang terperangkap dalam guni itu..

maka aku dengan suami pun membebel la kenapa dibuat kucing sebegitu rupa..
elok saja kami lepaskan kucing itu, datang dua makcik tukang sapu di situ..

yang sorang tu oke..kami tanya baik2 kenapa dibuat kucing begitu rupa..
katanya mahu dibuang jauh2..
encik suami menjawap, tak patut la buat camtu, jangan diseksa macam tu, macam mana nak bernafas..

maka kami pun berlalu pergi..
elok saja kami masuk kereta, makcik yang seorang tu dah mula membebel..
atau dalam erti kata lain..
memaki kami..

KALAU RASA DIRI TU BAIK HATI SANGAT, AMIK LA KUCING NI JAGA!!
BASUH TAIK2 KUCING NI SEMUA..
INGAT MACAM DIRI TU BAGUS SANGAT!!
ORANG YANG SEKSA KAT SINI NAK BASUH TAIK2 KUCING2 NIH!!
*lebih kurang itulah yang aku dengar sayup2 dari dalam kereta..

aku dengan encik suami terkedu..
tadi masa berdepan, taknak pulak maki..
kami dah masuk kereta, dah bergerak kereta, baru nak maki..
masa kami pusing, taknak pulak pandang muka kami??

hallo..
dah namanya Tukang Sapu..buatlah kerja tu ikut senarai tugas..
dah namanya Tukang Sapu..memang kerjanya membersihkan bangunan tu..
kalu buat kerja tak ikhlas..susah la nak idup..
kalu hati tu asik nak berkira, memang la kerja tu jadi berat..
cuba buat kerja dengan hati terbuka dan ikhlas, seksa macam mana pun, pasti rasa mudah kerja tu..

nak marah pada kucing..
kucing tu bukan boleh berfikir pun..
kita yang ada otak ni la kena guna sepenuhnya..
apa salahnya buat baik pada sesama makhluk..
kucing2 tu bukan ada sape2..
diorang bukannya ada keluarga..
nama lagi kucing jalanan..
bukannya ada sekolah kucing..
nak ajar kat mana nak berak kat mana nak kencing..

elok la tanggal ajer tudung tu..
takyah la pakai tudung kalau hati tu busuk hitam legam..

p/s ~
kalu kerja ikhlas..
gaji ciput camna pun..
tetap berkat..
tapi kalu kerja tak ikhlas..
gaji 5 angka pun..
pasti masih rasa tersepit..

11 comments:

  1. ermmmm.....
    umah nie de kucing gak....
    tp y owner sdri ley tglkn kucing tu keseorgn n kuar bsosial..
    kuar 1 tghri,blk 10pg sok hr..

    km yg xnk jg nie kne jd bidan terjun lak dok jg..
    bkn xsuke kucing...
    cuma agk leceh bl duk umah apartment nie...

    kucing 2 tkurung dlm umah.xdpt kuar mn cz tkt kne curi n hlg.
    dh 2 bl kucing 2 mbuang,1 umah bbau,owner wat blurr xnk tkr pasir..owner 2 mmg kedekut gl..nk bli pasir pn bkira..slagi xpnuh bekas.slagi tu lar br..tensen..
    km yg duk umah nie kne thn bau.die pe tau..kuar jer..

    <---de mslh dgn paru2..dinasihatkn jgn bela kucing olh doctor..
    fhm2 lar kn..umah yg tkurung,always get sick..flu n cough...:(
    mcmmn nie????kucing mmg xslh...hurmmmm

    ReplyDelete
  2. Syukurlah, nasib baik nampak kucing tu, kalau saya ambik je bawa balik lepas kat rumah...hehehe

    kesian dia, kalau nak letak dalam guni, nak buang jauh2 pun buat lah lubang banyak2 bagi udara masuk. Dia ada buat lubang tak kat guni tu?

    ReplyDelete
  3. adik iidyl ~

    akak pun duk flat, ada jaga kucing gak, pun buang taik dalam besen gak..tapi akak oke ajer hee..mungkin sebab akak mmg sayang kucing..

    mmg, kucing tu tak salah dik, diorang tu ada kiter ajer..

    ReplyDelete
  4. papa meow~

    kalu ikut hati mmg saya nak bawak balik, tapi saya umah flat, dan saya dah ada sekor kucing yang saya mmg bela..

    takde papa meow, diorang tak buat pape lubang udara tu, tu sebab kucing tu lemah ajer mengiau..

    geram betul..

    ReplyDelete
  5. adik ms ~

    itulah yang sebaik2 nya kan dik..

    ikhlas.... :)

    ReplyDelete
  6. dl family bela kucing gak..
    since dh bg prob kat paru2,mak stop bela..
    2 pn kucing yg de sekor kne curi,sekor mati sb gdh..
    mb bl dh duk umah sdri br bela blk..
    yg plg pnting umah teres..:P

    <---nk bela kucing sdri bl kwin t..but xley...:(

    ReplyDelete
  7. kesian kucing tu....tak saje saje di persalahkan..

    ReplyDelete
  8. namo garang2 k..

    makcik tu mungkin ada mslh kat umah n lepas geram kat kucen tu..

    cian kucen..
    come to alvin..meyhh..meyh...

    ReplyDelete

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...