Tabungan

02 April 2013

Kufur Nikmat

Setiap kali kita bangun tidur, kita bersyukur pada Tuhan kerana masih berpeluang untuk terus menumpang nafas di bumiNya. 
 
Setiap kali kita berdoa, kita mohon agar hari ini lebih baik daripada hari semalam. Kita mohon agar dilipat gandakan rezeki. Dipermudahkan urusan.
 
Aku tidak tahu apa doa kalian, tapi itulah doa aku, mohon agar dipermudahkan apa jua urusan.
 
Tadi aku terbaca satu status di Facebook, memohon agar dilipat gandakan rezeki.
 
Itu common-kan? Mohon agar dimurahkan rezeki. Tonggang tonggek sembahyang mohon untuk dimurahkan rezeki. Tapi apa jadi bila kita tidak mendapat apa yang kita mohon.
 
Rezeki kita diambil orang.
Peluang kita diambil orang.
Orang naik pangkat, kita masih dibangku lama.
Orang dapat ke luar negara, kita masih dalam bilik di pejabat tak bergerak ke mana.
 
Di situ hati mula marah. Kenapa-lah aku tak pernah bernasib baik? Apalah malang nasib aku diduga begini? Yang senang makin senang. Yang susah ni, sakit kepala fikir mana nak cari duit nak beli susu anak.
 
Di situ syaitan ni-rojim mulalah menyelit-nyelit dalam hati yang tengah panas. Ya -- marah pada takdir. Ya -- marah lagi. Apa guna sembahyang lima waktu kalau Tuhan tak tolong kamu. Nah! Jangan lagi buat semua tu, buang masa kamu, baik kamu pergi bersuka-ria. Kata syaitan ni-rojim.
 
Bagi hati yang lemah, yang tiada istiqamah, jalan  yang lurus mula berliku. Namun bagi hati yang kuat semangat, dilawannya syaitan ni-rojim tersebut dan terus berada pada jalan yang benar.
 
Aku pernah terfikir. Kita ini meminta itu ini pada Tuhan. Tapi pernah tak kita bagi apa yang Tuhan minta kita buat padaNya. Taat padaNya.
 
Kita hendak orang menghormati kita. Kita kena hormat orang dulu -- baru orang hormat pada kita. Sama juga konsepnya, beri apa yang Tuhan mahu, inshaAllah Tuhan akan beri pada kita apa yang kita mohon.
 
Ini tidak. Kita mohon Tuhan permudahkan urusan, murahkan rezeki, tapi kita sendiri leka dan lalai terhadap perintah dan suruhanNya. Solat lima waktu - lengah-lengahkan atau tak buat langsung. Disuruh tutup aurat - tapi ingkar.
 
:)
 
Aku ini, tak pandai menyusun kata. Aku dah tulis panjang-panjang, tapi tak tahu nak buat ending camanaaa. Haha.
 
Aku letak gambar sajalah ya?! :)
 
 
 
 

2 comments:

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...