Tabungan

23 July 2013

pahala untuk mereka yang gembirakan ibu bapa

tadi, masa nak park kereta, terlihat seorang anak, tengah cium tangan ibunya, sempat dia cium kedua pipi ibunya. lepas tu dicium pula tangan ayahnya. sempat dia mengangguk-angguk mendengar kata-kata ayahnya.
lepas tu, anak tersebut terus berlalu masuk pejabat.

terdetik kat hati aku, hari ini ada interview kot.

saat aku lalu depan mak dan ayah dia, aku terlihat muka maknya.
tengah senyum dengan penuh harapan.
senyum dengan yakin, senyum dengan gembira, entahlah aku pun tak tahu nak kata senyum jenis apa, senyum yang tak tergambarkan rasa macam mana.

dalam hati aku, teringatkan mak. macam ni agaknya setiap ibu bapa yang hantar anak pergi interview.

bukan anak saja yang rasa 'macam ada rama-rama dalam perut'. tapi mak ayah pun macam tu juga.

tengok, dapat panggilan interview pun, mak dan ayah dah seronok gila.
bayangkan bila dapat pula kerja tersebut. gaji pertama belanja mereka makan sedap-sedap. gaji-gaji seterusnya diberi pada mereka mengikut mana yang mampu.

tak bahagia hati mereka?

pahala lah buat mereka yang mengembirakan hati mak ayah. 


(senyum)





 ***


disebabkan blog ni sunyi sepi tanpa kabar berita, aku tempek status FB aku di sini ya. haha.


 

1 comment:

  1. Alhamdulillah. Sangat gembira hati ibubapa bila anak2 berjaya dan tak lupakan mereka. :)

    ReplyDelete

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...