Tabungan

24 July 2014

Caught Red Handed

Semalam, lepas berbuka sempat tengok satu rancangan namanya Caught Red Handed. Satu rancangan tv yang tunjuk macam mana omputih tangkap orang yang suka mencuri dalam shopping complex. Pendek kata CCTV sangat-sangat membantu dalam zaman moden.

Kalau diingat-ingatkan semula, zaman-zaman kita dulu mana ada orang yang letak CCTV dalam kedai diorang kan? Kalau ada, memang hip la kedai tu haha.

Jadi semalam aku pun bercerita pada Nazri, masa aku umur lebih kurang 12 tahun aku pernah dituduh mencuri dalam sebuah pasar mini.

Okey cerita dia macam ni --

Aku mintak duit dari ayah, nak beli cekelat (gula-gula). Ayah pun bagilah aku duit, aku pun tak ingat berapa. Jadi aku masuk dalam kedai tu. Dengan duit yang aku ada, aku pun ronda-rondalah ke depan ke belakang nak cari cekelat yang cukup dengan duit yang ayah aku bagi. Memang la nampak cam suspicious gila, belek itu, belek ini, ke depan, ke belakang, tapi aku manalah nak tahu yang dia dah aim aku lama.

Jadi masa aku dah decide cekelat apa aku nak beli, aku pun teruslah ke kaunter bayaran. Aku ingat lagi betapa muka tokey tu garang gila, dengan mata terjengil-jengil macam nak keluar dari soket mata tu, marah-marah dan tuduh kata aku mencuri. Dia siap selak baju aku nak tengok dalam poket. Aku pulak tak tahu kenapa aku tak marah dan tak nangis. Mungkin sebab perasaan takut lagi tinggi. Tambah pulak aku memang budak blur. 

Ending, aku keluar dengan cekelat yang aku nak (bayar dah) dan masuk kereta dengan senyap. Tak cerita langsung pada ayah.

Sampailah ada satu hari, ayah suruh aku beli barang dekat pasar mini tu lagi, aku cakap aku tak nak, dia tanya kenapa dan barulah aku cerita pasal perkara tu.

Dia punya marah sebab aku tak cerita hari tu juga, sebab katanya kalau tak memang dia masuk semula kedai tu sebab tak patut dia buat macam tu pada aku. Tapi memandangkan benda tu pun dah lama jadi, ayah aku kata tak guna kalau nak jumpa dia dan tanya balik perkara tu.

Jadi ayah aku kata, jangan beli barang kat kedai ni dah. Banyak lagi kedai lain boleh pergi.

Sampai sekarang, kalau aku lalu depan kedai tu, aku rasa sayu aje. Entah, tak tahu kenapa rasa sayu. Mungkin sebab kenangan kot. Yelah. Kenangan. Tokey tu pun dah lama tak de dah. Tak tahulah siapa yang jaga kedai tu sekarang. Harap-harap anak cucu dia takdelah garang sangat macam dia tu. Biorle friendly sikit ye. :)

Nanti balik Ipoh, nak singgah le :) Beli cekelat.



***

Raya nanti sure makan banyak kan? Risau badan naik? Jangan risau. Nak makan, makan saja tapi jangan lupa dua ejen ni. Lechitin dan Alfalfa. Kenapa diorang berdua ni? Sebab lechitin boleh bantu bakar balik segala lemak yang korang dah makan. Alfalfa pulak tolong bawak keluar semua bahan yang dah kena bakar tu tadi. InshaAllah, sedikit sebanyak akan membantu korang kekalkan berat badan korang. Idakle lepas raya muka dah macam ketupat ja masing-masing kan? 

Nak cuba? Boleh hubungi kite okey! :)











No comments:

Post a Comment

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...