Tabungan

21 May 2010

saya Sudah mahu Pulang mami..terima kasih atas semuanya..

petang ini lebih kurang pukul 5 aku akan bertolak pulang ke KL..owh berjumpa suami tersayang *senyum tiga*..

tapi kepulangan ke sana buat mami rasa sedih..biasala mami..dia bila te nak pulang mula la wat muka emo dia hee..katanya dah takde kawan bergosip hee..kiter gosip dalam phone ye mami..:)

rasanya dah lama sangat duk Ipoh dan menyusahkan dia..dari kecik sampe besar tak abis abis menyusahkan mami..bila sakit balik sini mintak dia jaga..tapi bila sihat duk sana ngan suami, apa kes..

kekadang benda benda kecik ni kita buat tanpa kita perasan..memang nampak remeh..tapi itulah kenyataan..dan tetap..orang yang kita panggil ibu,mak atau mami ni tak pernah bersungut sebaliknya mendepa tangan menerima kepulangan anak-anak mereka..

sekarang aku sudah mahu pulang ke pangkuan suami tapi meninggalkan hangat kasih sayang mami..kalu boleh ku angkut mami sekali..tapi ikatan kerja menghalang..takpe mami,pencen nanti duk ngan te..te balas balik semua budi mami selagi termampu walaupun te tahu takkan pernah terbalas semua baik budi mami..

masa Hari Ibu yang lepas, semua ada buat entri untuk ibu..tapi aku tak buat..bukan apa..aku malu..dah lah menyusahkan dia..rasa macam tak layak nak ucap hari ibu sebabnya pada aku memang tiap-tiap hari adalah hari ibu..rasa macam tak terbalas segala jasa mami dengan sekadar ucap selamat hari ibu..setiap kali mami gerak untuk mandi dan sembahyang subuh,aku rasa macam nak menangis..terasa macam budak kecil lagi..walaupun umur dah hampir cecah angka 30 dalam masa beberapa tahun lagi..tapi tetap layanan dia..aduyai seperti aku masih anak kecil dia..

kasih sayang ibu..memang tak ternilai..sebanyak mana duit ditabur pada ibu..takkan dapat pernah balas apa yang dilakukan sejak dari mengandung,lahirkan,membesarkan sampai la kita dilepaskan ke tangan orang lain..

masih ingat masa aku dinikahkan dulu..gugur juga air mata mami melepaskan aku..aku faham..dari malam nikah tu mami dah pandang aku lain..sekejap sekejap pandang lagi..berat kot nak melepaskan anak perempuan dia nih..sampe macam tu sekali hati ibu..



dan sepanjang aku sakit ni..aduyai..menyusahkan dia betul..pagi dia jerangkan air panas yang direndam dengan daun bambu untuk aku mandi..senja pun dijerangnya juga..dari hari aku balik sampai la hari ini..tiap-tiap pagi..menyusahkan betul..malu te mami..setiap kali aku mengadu sakit..diurut-urutnya badan..macam kecik-kecik dulu..aduyai mami..

bila terfikir kan budi baik seorang ibu, kekadang tak terjangkau fikiran memikirkan anak-anak yang derhaka tu..yang sanggup hantar mak ayah ke rumah orang-orang tua..yang sanggup biar mak ayah tinggal di kampung tak berjenguk..yang sanggup biar mak ayah mengemis tepi jalan..

mana letak rasa belas dalam diri..sampai dilayan mak ayah begitu..takde ke rasa bersalah..takde ke rasa malu..takde ke rasa kesian..

pernah sekali masa aku belajar di Arau, kami sekelas buat lawatan muhibah ke rumah orang-orang tua di sana..aduyai..keadaan mereka sangat la menyedihkan..mana pergi anak-anak? itu persoalan pertama bila lihat mereka..ada juga beberapa orang tua yang tak berapa ramah dengan kami..mungkin pada mereka anak muda semua sama..tak berhati perut..yelah..selepas mereka ditinggalkan..pasti ada segelintir yang berdendam dengan anak-anak..pasti ada yang berkecil hati..dan merajuk sampai melabel semua anak muda kejam tinggalkan mereka begitu saja..ada juga yang sangat ramah..dipeluk cium kami bertalu-talu..mungkin rindu pada anak-anak dan sekali sekala bila ada orang melawat,pada mereka la rindu dendam dilepas..mungkin..

walau apapun..ku pastikan perkara tersebut takkan berlaku pada keluarga kami..selagi nyawa dikandung badan,selagi itu kebajikan mami ayah tidak terabai..mami akan ku jaga seperti mana dia menjaga aku dari kecil sampai la sekarang..

oleh itu..



Selamat Hari Ibu Puan Robaaiah Abdul Wahab..
memang ramai mak diluar sana..
tapi bagi te takde yang terbanding dengan mami..
sayang mami ke akhir hayat..
budi mami memang tak terbalas..
I LOVE U!!! muahssssss!!

p/s ~
tak dapat tengok AF Final ngan mami kan??
huhu :p




13 comments:

  1. i love u ti mami..=)

    selamat hari ibu=)..

    ReplyDelete
  2. Tarik trafik guna backlink... jom kongsi tutorial d sini http://myvitrd.blogspot.com/2010/05/tips-tingkatkan-trafik-menggunakan.html

    ReplyDelete
  3. waa...
    buat sy rindu kt mak plak....
    aduss.....
    nk blk umah...:(..
    tp xley
    ct xde....

    ReplyDelete
  4. Manja juga kak ni rupanya ye dok.
    Kalau rindukan mami, jengok jengok lah wall mami sekali sekala.

    Kasih ibu..

    ReplyDelete
  5. Te,

    bergenang air mata kRina lar..




    * kRina pon xde buat n3 pada hari ibu sbb kRina rasa setiap hari pun hari ibu ..

    ReplyDelete
  6. sedihnya..apapun sabar ya sis..kdg-kdg bukan sebab kita tega nak buat macam tu kan..sebab terpaksa..rasanya ibu-ibu kat luar sana faham..

    ReplyDelete
  7. weeee ....
    ok hati wa sebak baca ..
    happy mami day mami ...


    >>____<<


    ((serius sedih))

    ReplyDelete
  8. kasihnya ibu...membawa ke syurga
    kasihnya ayah sepanjang masa, itu saja yang dapat mami lakukan bila anak-anak sakit. hati risau dan bimbang. mami nak kan yang terbaik saja buat anak-anak. mami baru kejapni baca blog akak. jaga diri ye...jaga baby...jangan susah hati nanti baby sama susah hati. ingat selalu pesan mami ok...

    ReplyDelete
  9. waaa....

    mami kak ti siap komen tu...hehe
    terbaeeekkk la...

    ReplyDelete
  10. mmmmmm

    untuk ur mami

    happy mami day

    >.<

    ReplyDelete
  11. suami, mami. suma ada mi. huhu... lain tapi sama. laen org tapi 2 2 kak sayang...huhu...bahagia2 slalu kak.da~

    ReplyDelete

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...