Tabungan

16 July 2012

Tips Pemanduan Berhemah di Atas Jalanraya

Assalamualaikum.

Sebelum mak memulakan kerja, mak nak kongsi sikit tips-tips atas jalanraya.
Iya. Mak bukanlah orang yang sesuai untuk bercerita tentang jalanraya.
Tapi, sekadar nak berkongsi, apa salahnya kan?

Mak pun terfikir pasal ni, sebab pagi tadi masa mak bawak kereta, mak mencarut-carut dengan hebatnya. Erk. Macam manalah puasa nanti. Kena belajar kawal mulut dari sekarang. (sebenarnya dari dulu lagi kena kawal mulut kan) haha.

Oke.

Pada mak, pertama sekali, kita kenalah ada ilmu tentang undang-undang jalanraya.
Itu sebabnya masa nak ambil lesen kereta, kena belajar teori dulu, kena dengar ceramah dulu, kena belajar praktikal dulu dan kena ada test untuk tengok sejauh mana kita faham tentang apa yang kita dah belajar tu.

Belajar tentang undang-undang jalanraya ni penting, sebabnya dari situlah kita faham, kenapa jalan tu ada 2 line, kenapa jalan tu line dia putus-putus, kenapa ada tanda jalan macam tu, kenapa dan kenapa dan kenapa.
Kalau tak faham, pakai redah aje, itulah yang akan menyebabkannnnnnnnnnnn paham-paham sendirilah.

Mak cakap pasal ni sebab, tadi, adalah satu kereta tu, jalan tu line dia dah terang-terang ada 2, keadaan jalanraya pun TAK mengizinkan untuk apa-apa kenderaan memotong, tapi boleh pulak dia memotong. Tak ke membahayakan orang lain. Nasib baik mak bawak slow okey!

Kedua, kita kena faham tentang jalan kita tu.
Contohnya, kalau jalan tu, jalan yang biasa kita pakai, jalan pergi kerja ke, mesti kita dah biasa dengan jalan tu kan. Mesti kita dah tahu, kat mana ada bumping sikit, kat mana ada lubang, kat mana ada selekoh tajam, kat mana ada simpang tiga berbahaya dan macam-macam lagilah.

Macam jalan mak pergi kerja, jalan-jalan kat Putrajaya ni ha, kebanyakannya sangatlah berombak beralun segala. Walaupun laju, tapi bila sampai ke area-area yang berbahaya, mak akan slowkan kenderaan, bersedia nak menghadapi jalan berombak beralun berbadai tuh. Hoh!

Ketiga, belajar tolak ansur.
Kalau nampak ada kereta depan bagi signal nak masuk lane kita, perlahankan je la kereta, bagi ajelah dia masuk. Ini tidak, lagi nampak ada kereta nak masuk, lagilah kita tekan minyak, taknak bagi masuk. Apa daaaa. Sama juga kalau dari depan, ada kereta bagi signal nak masuk simpang, kalau keadan tidak berbahaya, bagi sajalah laluan. Kesian kat dia. Tambah-tambah pulak kalau yang bawak tu, perempuan, tua lak tu, mesti dia gabra, macam mana nak masuk simpang, kereta laju-laju, banyak lak tu, macam mana nak masuk ni, kalau korang bagi masuk, mesti dia bersyukur gila, silap-silap dia doakan keselamatan kamu sepanjang pemanduan korang hari tu kan. Iyalah, mungkin masa tu dia memang bekejar nak balik rumah, bila dapat jalan mudah, mesti dia bersyukur gila.

okelah.

cukuplah kot.

Mak pun dah nak buat kerja ni.

Daaaa :))

No comments:

Post a Comment

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...