Tabungan

02 January 2015

10 minggu 3 hari

Semalam, rasa tak sedap badan - sangat sangat.
Sakit kepala dari malam hari, membawa ke siang, tidur sepanjang tengah hari, bangun untuk makan, tetap sakit kepala.
Aku sendiri rasa tak sedap hati jadi ajak suami ke klinik untuk cek tekanan darah.
Seperti yang dijangka, tekanan naik - 159/99.
Disebabkan aku mengandung, doktor agak risau dengan tekanan tu.
Kalau tak sebenarnya memang dia nak refer aku ke hospital.
Tapi aku tak nak, sebab esok (Jumaat) aku tak boleh cuti dan kena kerja.
Jadi katanya tak apa, esok lepas habis waktu pejabat dia minta aku datang semula ke klinik untuk cek tekanan darah.
Kalau tinggi juga memang dia nasihatkan untuk aku ke hospital terus.

Masalahnya, bulan ni aku akan tanggung kerja rakan pejabat aku.
Kalau ikut peraturan, bila kita tanggung kerja, kita kena bertugas selama 28 hari tanpa cuti rehat.
Cuti kecemasan dan cuti sakit boleh tapi tak melebihi 5 hari.
[Rujukan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 17 Tahun 2007 : Peraturan Penanggungan Kerja Perkhidmatan Awam]

Kalau boleh awal-awal ni, taknak la ada cuti.
Kot kendian ada kecemasan kan.

Tapi tak apalah, balik nanti aku akan singgah klinik.
Nak tahu juga tekanan darah untuk hari ni.

Risau juga.
Masa mengandung, tekanan darah tinggi naik adalah tak baik untuk kandungan.
Ada banyak penyakit yang berkaitan dengan tekanan darah naik ni, contohnya pre ekslampsia.

Minta tidaklah kan.

InshaAllah.


No comments:

Post a Comment

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...