Tabungan

15 September 2015

Panggilan Haji Terakhir

Kalau diikutkan, sepatutnya, mak dan ayah akan turut serta dalam kumpulan haji tahun ini. Tapi, atas sebab-sebab tertentu, nama mereka terlepas dan tidak dimasukkan. Mak terutamanya memang kecewa. Tapi kami pujuk. Kami cakap - 'InshaAllah tahun depan masih ada. Lagipun tahun ni banyak naw hal nye. Akak nak bersalin. Nanti kang kalau mak pi haji sape nak jaga akak'. Bila dipujuk-pujuk, mak pun oke semula. Ayah macam biasa, chill gteew ja.

Bila masuk musim haji, mak jadi lagi sayu. Bila berita buat liputan tentang haji, mak mesti duduk depan tv dan dok sebut - 'kalau tak mak ngan ayah ada la dalam group tu'. Tak habis lagi rupanya...

Aku dok cakap pada mak - 'mungkin ada hikmahnya mak tak pi tahun ni. Sabarlah'.

Alih2, dunia dikejutkan dengan kejadian kren tumbang di Masjidil Haram yang mengorbankan ratusan jemaah. Malahan jemaah haji Malaysia turut terlibat dan terkorban. Yang masih hilang pun ada.

Allah... sedihnya rasa. Terus aku terfikir, kalaulah mak dan ayah aku dapat join tahun ni, hilang dan belum dapat dikesan, dah tentu aku tak senang duduk. Aku dah la jenis cepat kalut, cepat melatah, suka fikir bukan2, kalau mak dan ayah antara yang hilang, haih entahle, sanggup kot aku cari duit naik kapal terbang terus ke sana.

Tapi tidak. Perancangan Allah itu cantik. Dia tahu aku tak mampu hadapi dugaan macam tu. Jadi, tidaklah tertulis untuk mak dan ayah menunaikan haji tahun ni.

Semasa Tabung Haji buat sidang media tergempar dua hari lepas, aku yang sedih. Saat mereka umumkan jemaah pertama yang terkorban, aku yang menangis. Allah.... itu baru orang yang aku tak kenal. Kalaulah ahli keluarga aku? Allah..... tak tahulah...

Walau apapun, mereka yang terkorban sangat bertuah kerana 'pergi' dengan cara yang paling mulia. Perginya pada hari Jumaat hari paling barakah. Perginya saat sedang menunaikan salah satu daripada rukun islam. Sesungguhnya, mereka beruntung.

Namun, pemergian orang tersayang bukanlah perkara yang mudah untuk dihadapi. Siapa sangka, lambaian dan senyuman di lapangan terbang itu adalah yang terakhir untuk tatapan ahli keluarga.

Betullah kata orang, bila kita menghantar orang tersayang untuk menunaikan haji, sebenarnya kita kena siapkan hati untuk kehilangan mereka.

Allah...

Berat dugaan waris yang ditinggalkan. Terutama yang masih punya anak2 kecil.

Allah...

Dia tahu apa yang terbaik buat umatNya, InshaAllah.

Allah...

Semoga mak dan ayah dapat menunaikan haji pada tahun hadapan. Tapi, harap tiadalah perkara yang tak diingini berlaku. Aku harap ia bukanlah panggilan haji yang terakhir...

No comments:

Post a Comment

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...