Tabungan

21 September 2015

Bila gila beli melalui atas talian.

(Original post ditulis di FB. Copy paste dari FB)

Ingat tak status meroyan aku tempoh hari.
Yang pasal kekonon kena tipu tu.
Oke ni ai nak sambung balik.

Apa2pun, Alhamdulillah dapat diselesaikan cara baik.
Tak ada tarik2 rambut, tak ada cili2 mulut. Tak ada! haha.

Oke cite dia macam ni.

Aku tengah mencari baju raya untuk Aidil. Bagaikan mengantuk di sorong bantal dunloppillo (amboi), aku ternampak satu SPONSORED POST pasal rompers baju melayu. SPONSORED POST oke!

So aku tanpa fikir panjang teruslah whatsapp. Sebab arahan dia macam biasalah - sebarang pertanyaan silap whatsapp nombor berikut. So aku whatsapp.

Alhamdulillah, whatsapp aku dibalas dengan laju. Semua pertanyaan pun dijawap on the spot.

Soalan penting aku ialah - sempat tak sampai sebelum raya haji. Dia pun jawap - sempat sebab saya akan pos pada hari Selasa (15/9). Khamis atau Jumaat boleh dapat.

Itu janji dia. Jadi aku pun setuju untuk bank in hari tu juga. Tapi aku tak sempat nak bank in.

Esoknya dia mesej aku mintak aku bank in duit cepat kononnya takut warna romper yang aku nak tu habis. So aku pun terus bank in tanpa banyak soal.

Hari selasa pun tiba. Aku tunggu2 tak ada apa2 respon dr seller ni. Tapi aku fikir tak apalah mungkin banyak sangat order so mungkin dia tengah susun tracking number. Tapi bila keesokan harinya pun dia still x update, aku decide untuk mesej dia malam tu. Bila aku minta tracking number, lama sikit baru dia reply dengan satu siri tracking number. Tak sepantas masa nak beli hari tu haha.

Malam tu aku cuba track n trace number tu tapi web pos malaysia takleh bukak. So aku cek pagi esoknya.

Bila aku cek esoknya, tertera kata record not found.

Aku masih lagi tenang walaupun dah berangin sepoi2 bahasa, so aku mesej dia. kendian baru dia reply, saya kat luar ni. Malam kang saya update.

Pulook doh.

So malam tu aku mesej lagi. Minta dia update. Then dia kata, nanti dia cek dulu.

Amboiiii.

So aku pun bagi ceramah free pada dia. Satu yang baguih tentang budak ni, bila aku start ceramah dia x membalas, dia asyik cakap maaf maaf dan maaf. Tu yang buat aku slow mo skit ngn budak ni, x keras sangat.

Esok pagiiiiii lagi aku dah whatsapp dia. Aku cuma mesej harap dia pos romper aku dan aku bagi semula alamat, warna, saiz, romper dan bukti pembayaran.

Then again dia cakap sorry.

Petang tu dia bagitau dia dah pos. Aku minta tracking number. Dan dia bagi nombor yang sama.

Jadi kesimpulannya, memang dia dah bungkus guna tracking number tu cumanya tak pos.

So aku pun bagi last tazkirah - nak meniaga kena jujur dan amanah, baru boleh maju.

Again dia ucap terima kasih dan minta maaf sekali lagi.

Tapi aku xnk komen apa2 lagi selagi barang tak sampai. Jadi bila barang sampai, aku tengok oke Alhamdulillah aku puas hati dengan romper tu.

So aku mesej dia ucap tme kasih dn bgtau rompers dah sampai. Then dia mintak aku bg feedback yg elok2 kat pafe FB dia. Siap sebenarnye dlm bungkusan tu ada satu kertas minta aku tulis testimoni macam yang dia dh tulis (well aku tahu ni semua cr marketing online seller), kononnya aku order 10/9 dan barang sampai pada 15/9.

Oooo no way. Aku tak akan tulis feedback yg x betul namun aku juga tak akan tulis feedback yang buruk tentang kedai dia sebab aku still dpt brg yang aku nak dan dia pun x pernah kurang ajar dengan aku sebagai customer dia.

So aku decide untuk tak tulis apa2 di page FB dia.
Aku juga decide untuk xnk beli romper kat dia lagi walaupun mak aku kata baju tu comel dan suruh beli warna lain pulak haha.

So case close! Semua selamat. Kedua2 pihak tak rugi apa2.

Hahahaha!!

No comments:

Post a Comment

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...