Tabungan

02 February 2017

::Senang ke tidak Cha ke sekolah?::

Semua orang dah sedia maklum yang Cha anak autistic. Dan bila Cha dah mula bersekolah, ramai yang bertanya - 'senang tak dia nak ke sekolah?'

.
.
.

Syukur Alhamdulillah. Walaupun Cha autism, tapi kerenah dia masih boleh di kawal. Nak menggerak dia bangun mandi satu proses yang tidak sukar - at all. 

Satu saja tips - berlembut.

Aku memang gerak Cha bangun seawal 6.00 pagi. Sebelum aku mandi, aku cuit-cuit dia dulu, peluk-peluk dia dulu, cium-cium dia dulu, sembang-sembang dengan dia dulu (walaupun dia mamai).

Lepas aku mandi, nak siap solat, aku peluk dia lagi, aku cium dia lagi, aku usik dia kata - 'mami dah mandi, cha busuk'. Dia? Tersengih-sengih dalam tidur.

Lepas aku solat, aku usik dia lagi, kali ni lebih extreme. Tak la extreme mana pun. Haha. Sekadar geletek sana sini ja bagi dia lebih waras. Haha.

Lepas aku dah siap apa yang patut, baru aku dok ngusik dia balik dan kali ni usik sampai dia betul-betul terjaga dan terus masuk bilik mandi untuk mandi. Dan selalunya soalan aku ialah - 'nak mandi dengan ayah ke dengan mami?' Kalau dia tak respon, terus aku cakap - 'okelah, Cha nak mandi dengan ayah'. Aku terus panggil ayah dan dia cakap 'oke oke I bangun'. I oke! *tangan ke dada mata ke atas* english sangat!!

Tapi lately, aku dah agak kelam kabut dan selalunya ayah kena take over mandi kan Cha. One thing bila ayah mandi kan Cha, mesti dok gaduh dalam bilik mandi tu. Ayah kalau tang ngusik, adoi, tak larat dah aku nak cakap apa. Cuma walaupun ayah yang mandi kan Cha, proses nak gerak tu masih lagi begitu. Gerak sikit-sikit.

.
.
.

Setakat ni, Cha takde masalah ke sekolah. Walaupun, dia dok cakap, no school, don't want school, tapi still kaki melangkah ja ke school. Takde drama nangis-nangis, takde gaduh-gaduh. Dia oke.

Aku cuma harap dia dibawah tangan-tangan yang baik semasa di sekolah dia. Dan aku pasti, cikgu-cikgu dia oke sebab dia tak pernah mengadu apa-apa yang tak elok.

Tak macam sekolah dia sebelum ni. Huhu.

.
.
.

Erm... minggu ni minggu yang agak busy sebab aku dah nak start mengemas semula. Nak pindah!! Yahooooooo!!!

.
.
.

Assalamualaikum. Peluk Cium Peluk Cium!!!!

1 comment:

  1. Assalamualaikum wr.wb mohon maaf kepada teman teman jika postingan saya mengganggu anda namun apa yang saya tulis ini adalah kisah nyata dari saya dan kini saya sangat berterimah kasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala atas bantuan pesugihan putihnya tampa tumbal yang sebesar 15m kini kehidupa saya bersama keluarga sudah sangat jauh lebih baik dari sebelumnya,,saya sekaran bisa menjalanka usaha saya lagi seperti dahulu dan mudah mudahan usaha saya ini bisa sukses kembali dan bermanfaat juga bagi orang lain,,ini semua berkat bantuan Mbah Rawa Gumpala dan ucapa beliau tidak bisa diragukan lagi,bagi teman teman yang ingin dibantuh seperti saya dengan pesugihan putih bisa anda hubungi di no 085 316 106 111 jangan anda ragu untuk menghubuni beliau karna saya sudah membuktikannya sendiri,karna Mbah tidak sama seperti dukun yang lain yang menghabiskan uang saja dan tidak ada bukti sedankan kalau beliau semuanya terbukti nyata dan sangat dipercay,,ini unkapan kisah nyata dari saya pak Rudi di semarang.Untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Mbah di šŸ£PESUGIHAN PUTIH TANPA TUMBALšŸ£

    ReplyDelete

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...