Tabungan

19 October 2009

AKU TAK PAHAM APA JENIS MANUSIA KORANG NIH??TAK BELAJAR AGAMA KER??!!!!!!

skrip antara ibu dan anak sulungnya..


ibu tua : Karim (bukan nama sebenar), mak sakit ni.. mak rindu kat kamu.. balik lah tengok mak kat sini..

Karim (bukan nama sebenar) : Tengoklah dulu mak, biar Karim bincang dengan isteri dulu..

*********************************************************

BIAR BETIK!!!!!!!!

mak ko dah sakit!!! ko boleh lak nak bincang2 dengan isteri nak balik ke tak?

ada otak ke takde otak ko nih??

nak kata ko bodoh!!keje komputer!!!

nak kata takde duit!!bukan ke ko yang kata ko gaji RM10ribu sebulan!!!!

nak kata takde kereta!!bukan ke ko yang balik tayang kereta Hyundai Accent ko tuh???


tak belajar agama ker??

tak pernah dengar ker orang kata "SYURGA DI BAWAH TELAPAK KAKI IBU!!!"


apasal teruk betui ko nih??

lupa daratan!!!!


mak ko sakit tau tak!!

mak ko jatuh kat sinki tau tak!!!

mak ko terkencing kencing teberak berak kat tepi singki tu tau tak!!


ko takde hati..takder perut ker!!!!

mak ko tu dah tua beb!!!dah tua!!!

ntah besok lusa dia pergi...!!!

ko tak terkilan ke nanti!!!!!

tak rasa ker nak jumpa mak ko!!!

dia rindu kat ko tau tak!!!!


kitorang dah bawak dia pi ospital....

doktor kata tak sakit aper TAU TAK!!!!!

doktor rujuk dia kat ospital SAKIT JIWA tau TAK!!!!!!!


dia tekanan tau tak!!!!

dia rindu kat korang anak2 dia tau tak!!!!!


semalam adik balik umah, dia jumpa adik.. dia peluk cium adik... dia rindu katanya...

sampai macam tu sekali tau TAK!!!!!

menumpang kasih kat anak orang lain pulak!!!!

sebab anak2 dia tak balik tengok dia tau tAK!!!



***************************************************************




Ya ALLah....ampunilah aku Ya Allah..

aku terlalu marah..

dan aku terlalu sedih..


sejak kecil aku dibesarkan oleh ibu tua itu..

aku menumpang kasih si ibu tua itu..

ibu ku pergi bertugas mencari sesuap nasi..

lalu aku dan adik beradik yang lain dihantar kepadanya untuk dijaga..

beliau lah yang memandikan aku di pagi hari..

dia lah yang menyisir rambut aku di pagi hari..

dia lah yang memandikan aku selepas balik dari sekolah..

dia lah yang menyuapi aku ketika aku lapar..

pengorbanannya sama besar seperti ibu kandung ku..

walau dia hanya ibu tiri ku..

tetapi masa yang diluang..

sama banyak seperti yang diluang oleh ibu kandung ku..

aku tidak tahu mana salahnya..

dan aku juga tidak tahu apa masalahnya..

tapi ibu tua ini terlantar sendirian..

anak-anak mengikut haluan sendiri..haluan isteri kah??

tidak terfikirkah kesengsaraan yang ditanggung oleh ibu tua ini..

mengapa sampai begitu keras hati anak2 ini Ya Allah..

aku menangis sendiri tatkala mami menceritakan kisah si ibu tua..

aku tidak pasti sama ada tindakan aku menulis di sini akan memberi kesan yang negatif atau positif ke atas anak2 si ibu tua..

yang pasti..

aku yakin..pasti aku dimarahi teruk..

biarlah..marah lah aku kerana menceritakan keburukan kalian semua di sini..

kemarahan kalian,tidak mungkin dapat melawan marah di hati ini..

jika kalian tidak sengaja menjengah ke sini..

insaflah..

ibu kalian sakit..

ibu kalian tertekan merindu kalian semua..

ibu kalian sudah tua..

ibu kalian mungkin tak punya masa yang panjang..

sebelum kalian terkilan dengan tindakan kalian sendiri..

lebih baik kalian pulang dan sujud di kakinya..

dan carilah syurga kalian dibawah telapak kakinya itu..

p/s ~skrip di atas memang benar..tidak aku olah sedikit pun melainkan nama yang aku tukar demi menjaga maruah abang tiri yang aku hormati!!





41 comments:

  1. sayang bini mmg boleh, tapi mak sakit kot..

    mak tuh...

    ReplyDelete
  2. Ya Allah..semoga Allah ampunkan dosa kita semua..kesiannya seorang ibu yg tertekan sebb terlalu merindui anaknya...sedih..

    ReplyDelete
  3. Solehah ~

    tapi sayang hati diorang keras..

    bodoh kot..

    mak tuh beb..

    ReplyDelete
  4. puan

    saya tersentuh membaca kisah benar ini. walau pun saya tidak pernah mengabaikan ibu saya semasa hidupnya, tapi saya sering merasa ada kekurangan melayan dia dahulu. misalnya tidak menjengok dia hari2, kerana halangan tugas. atau tidak menaliponnya hari2 kerana kadang2 terlalai.

    wahai karim, jika setelah ibu mu tiada nanti dan bila kamu tersedar dari kesombongan mu, pasti kamu akan menyesal sepanjang hayat. tapi masa itu air mata darah sekalipun, sudah tiada gunanya lagi ... ibu mu tidak akan kembali lagi.

    satu lagi, ingatlah, apa yang kamu buat kepada ibu mu hari ini, mungkin akan dibuat oleh anak2 mu kepada mu nanti.

    ReplyDelete
  5. Kamooo
    Nape Emo ni.
    Siot je kan anak gitu.
    Tak pe kita paham keadaan Kamoo.

    Sumpah je si anak itu.
    Biar dia tau langit tinggi rendah.

    Tp kalau nak sumpah biarlah jadi Umah bunglow ke keter mewah ke. Bole guna. Jangan jadi batu. Tak da pape kegunaan.

    Doakan si Durhaka itu dirahmati dan medapat hidayah dari Nya.

    ReplyDelete
  6. Sedih ... terfikir gak macamanalah nasib diri sendiri esok2 ..?
    Semoga anak2 si ibu tersebut sedar sebelum terlambat!

    ReplyDelete
  7. itulaa manusia yg lupa dr mn asalnya.

    ReplyDelete
  8. bini kna setia ng suami..tp bg suami ibu lg pnting dr isteri saat die memerlukn..syg ttp syg..

    ReplyDelete
  9. wahai karim bukan nama sebenar...aku harap kau berubah sebelum kau diubah menjadi binatang...bodohnya engkau teramat lah menonjol...ruginya hidup kau wahai si karim bukan nama sebenar...
    **entri terbaik pada malam ni yang aku baca..

    ReplyDelete
  10. selalunya cerita macam ni dalam drama sahaja yg ada.. realiti pun ada ye te

    itulah manusia..
    bila senang lupa emak ayah

    hati emak.. anak buat macam mana sekalipun.. di attp sayang anak. tak kiralah hati die terluka atau di lukai.


    wth si karim tu te..
    tolonglah sedarkan anak2 si ibu ini te.. jangan esok lusa menyesal x sudah..

    terima kasih sbb kamu bukan seperti anak si ibu yang lupa daratan tu

    ReplyDelete
  11. Alamak...

    karim...

    karim....

    ape la ko ni..

    Kalo ye pun, mak kau tu beb...bukan org len...

    aku nk syarah pun tak de mood la karim...bila baca citer ko cengginih...

    ReplyDelete
  12. eeee..hangin dapt anak camni..kalau tau...kecik2 dah bg mati..hehhehe.. (kejam tak???)

    ReplyDelete
  13. iskk..smoga x jdi cmni..sian kt mak tuh..kang x cium bau syurga nauzubillah

    ReplyDelete
  14. kenapa nak jumpa emak sendiri kena mintak izin kat isteri dulu?? saper suami nih...

    sian kat si ibu,,,

    ReplyDelete
  15. itu bukan syg bini..tapi takut bini.
    syg bukan kte kena ikut kehendak pasangan kte.betul x?? huhu..
    seorg lelaki yg paling utama adalah mak nye kedua baru la bini dia!!
    itu pun x belajar ker..sowi.if terlebih sudah..

    ReplyDelete
  16. aku setuju ngan lanz...takut bini

    ReplyDelete
  17. lavendari ~

    moga karim baca kata2 kamoo..

    ReplyDelete
  18. ucu manja ~

    sayang.. kiter sumpah jadi anak yang baik oke tak heeeeeeeeeee...

    ReplyDelete
  19. kak precious ~

    tak tau la sempat sedar ke tak..

    ReplyDelete
  20. cik cookie ~

    manusia mudah lupa..

    ReplyDelete
  21. alvin ~

    hidup dia mmg rugi ..
    halahai..

    ReplyDelete
  22. ted|

    nak jumpa dia pun susah ..

    tak jumpa dah rumah dia .. pelik betul ..

    ReplyDelete
  23. lanz ~

    biar la terlebih, bagi sedar skit..

    ReplyDelete
  24. Ya Allah kau buka lah pintu hati hamba2 mu yang alpa dan khilaf...moga keinsafan datang sebelum ajal menjemput tiba...
    I belive in "what goes around comes around!!!"..Moga Ibu tua itu tabah menghadapi dugaan ini...
    Ya Allah..aku juga bermohon...agar kau jadikanlah Anak2 ku anak2 yang Soleh & Solehah dan taat pada perintah dan larangan mu....Amin!...Te..n3 ini adalah pengajaran dalam realiti kehidupan Tq sudi berkongsi!

    ReplyDelete
  25. kak watie ~

    te sedih sangat dengan sikap diorang nih..
    sure kena marah dengan diorang..
    tp kalu ini ajer jalan nak sedarkan diorang, te sanggup kena marah..

    ReplyDelete
  26. sesungguhnya aku amat bersimpati dgn nasib "si ibu tua" tu...
    sikap anak sperti itu amat memalukan.. bersamalah berdoa agar Allah memberi "hidayah" buat si anak itu...
    betol kata2 mu itu..syurga dibawah tapak kaki ibu...
    buat mu tuan punya blog... tbah key... sesungguh Allah maha berkuasa atas sesuatu...

    ReplyDelete
  27. giler..bodo..bangang..

    g mampus la ngn bini tu..

    mintak jauh la aku dari jadi cmtu..
    ade jugak manusia cmni..
    dah kene ikat ngn bini kot..

    ReplyDelete
  28. dek omar ~

    kakak tahu kamoo bukan begitu kan dek :)

    ReplyDelete
  29. salam..

    kak, lumut private blog dia..sapa2 pun tak leh masuk.

    al dah cuba tak leh masuk..:)

    ReplyDelete
  30. al ~

    owh itu macam eh..
    takpo lah hee..

    ReplyDelete
  31. huuu..knp mrk x reti nk mhargai?

    ya ALLAH..btol la da akhir zaman..ble mn ibu2 melahirkan tuan nya..mak mengemis kat anak sdr..nk mntk jumpe pown x boleh..huuu~

    sadis2..knp mrk perlu begitu? sedey..nk mak..

    ReplyDelete
  32. dek ET ~

    kiter pun nak mak kiter gak ihiks..

    ReplyDelete
  33. penyesalan menyusul bila pengakhiran menjemput...

    ReplyDelete

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...