Tabungan

28 January 2011

manusia yang tak pernah puas.

udah menjadi lumrah barangkali, manusia takkan pernah puas dengan apa jua yang dah dikecapi.
seringkali bila melihat kehidupan manusia lain yang lebih sedikit dari diri sendiri, hati mula tidak bersyukur dan bertanya bagai2 soalan merapu.

kenapa aku tak cantik macam dia?
kenapa aku tak kaya macam dia?
kenapa aku tak punya kekasih kacak macam dia?
kenapa aku tak gaji besar macam dia?
kenapa aku tak popular macam dia?

tapi. nak buat macam mana? kita cuma manusia biasa. dan memang lazim sekiranya soalan2 begitu bertalu-talu datang dalam minda.

ah.
tipu ah.
kalau aku kata aku tak pernah fikir macam tu.

bila aku tengok orang pandai tangkap gambar.
aku bertanya pada diri. kenapa kamu tak pandai tangkap gambar macam dia.
bila aku tengok orang pandai main bowling.
aku bertanya lagi, kenapalah kamu tak pandai main bowling macam dia.

tapi nasib baik masih waras. masih sempat aku ketuk2 dalam hati dan berkata sendiri.
itu kelebihan masing2.
kalau semua pandai tangkap gambar, tiadalah pemenang dalam bidang itu kan?
kalau semua pandai main bowling, tiadalah pemain nombor satu dunia kan?

dan yang pasti, setiap orang pasti ada kelebihan masing2.
sama ada sedar atau tidak sedar, semua ada kelebihan.

orang jahat pun ada kelebihan tau.
dia orang pandai bunuh2, rompak2, tembak2, curi2.
kamu orang ada?
tak hadeeee.

p.s.
saya ada Syaiful Nazri.
saya ada Qalesya Alia.
hee.
tiada galang ganti.

7 comments:

  1. lumrah manusia kak..
    kite susah nak puas..
    apa yg kite tgk org ada, kite rasa kite xde..
    tp sebenarnya, kite ade apa yg org tu xde..
    kan?

    ReplyDelete
  2. saye pon ade en.zaid
    ade erin...heee...

    love them so muchhh!!

    ReplyDelete
  3. adik AA~
    yes kakak setuju.
    kakak takde aizad. tapi kakak ada Nazri n ! hee. :p
    hi-5 sayang!

    Pn.Dyha~
    ya ya. kan kan.
    senyum.
    ngeee.

    ReplyDelete
  4. btl tu semua ada kelebihan masing-masing.kita kene bersyukur dengan pemberian Allah, dah usaha lebih untuk dapat banyak kelebihan.

    ReplyDelete
  5. Salam kenal...

    Kita hanya nampak mereka lebih, tapi kenapa kita kurang...
    tapi, bila kita kenal dan tau mereka kita akan jumpa apa yang mereka kurang, dan apa yang kita lebih...
    bersyukurlah...
    tq for sharing..

    ReplyDelete

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...