Tabungan

14 March 2011

serba salah dibuatnya.

Bekerja di Bahagian Pengurusan memang mencabar. Bukannya apa. Client kami for sure adalah human. Jadinya, nak mengawal 'human behaviour' bukannya mudah. Sebabnya, masing-masing punya hati dan otak masing-masing.

Masalah yang selalu timbul ialah, 'buat salah, tak buat salah'.

Bila satu-satu tindakan diambil, mulalah kata kita kejam, tak berhati perut, tak fikir hal orang lain, masing-masing ada masalah sendiri konon.
Tapi, bila tak diambil tindakan pula, mulalah kata kita tak tegas, memilih bulu, tutup mata sebelah, tak pandai buat keputusan segala.

Itu yang selalu berlaku. Dah hampir 3 tahun duduk di sini, dah macam-macam ragam orang yang aku lihat.

Kadang-kadang dalam hati terdetik, kalaulah aku ada kuasa 'maagik', hendak saja aku tukar diri dengan orang yang bercakap banyak tu dengan tempat aku sendiri. Cuba tengok sikit macam mana kami terpaksa buat keputusan. Cuba tengok sikit macam mana kami mengambil kira semua faktor sebelum satu-satu tindakan diambil. Cuba tengok sikit berapa banyak dokumen yang keluar hanya kerana nak ambil satu tindakan dan dalam masa yang sama menjaga hati pelbagai pihak. Cuba tengok sikit.

Tapi rasanya, walau dapat buat perkara macam itu sekalipun, pasti masih ada saja lagi perkara nak diutarakan. Pasti ada saja bla bla bla.

Lagi masalah lain. 'Kamu pun buat? Bukan kamu duduk di Bahagian Pengurusan?'
Owh. Ini lagi tak tahan. Bila mana duduk di Bahagian Pengurusan, semua orang memerhati tingkah laku dan pergerakan kami. Salah sikit ajer, tetttttttt! Terus dusshhh spotlight kat muka tu dia cerah!!
Dan mulalah mengata, 'hmm tak payahlah, dia duduk kat Bahagian Pengurusan tu pun bukan betul sangat'.
Ya, memang setuju, kepimpinan melalui tauladan. Kalau bahagian yang menguruskan pentadbiran pun tak betul, macam mana orang lain nak ikut, kan kan?
Tapi tidakkah kami juga manusia. Manusia biasa. Yang ada salah silap. Yang ada cacat cela. Yang tidak sempurna. Pernahkah kamu fikir, setiap yang berlaku pasti ada alasan.

Takkan hanya sekali dapat tangkap si polan polan buat silap, terus tanda hitam di dahi, owh Pengurusan teruk. dowh?!

Kita sama-sama bekerja.
Kita sama-sama cari rezeki halal.
Bersatu padu, bertolak ansur, 'give and take' kan lebih bagus.
Daripada tuding jari ke aku, aku tuding jari ke dia, dia tuding jari ke kamu.
Eh? Patah balik pada kamu ya?
Hahaha.


Jangan Gaduh-Gaduh :p

p.s.
Sembang kosong tengah hari kay. :) 

2 comments:

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...