Tabungan

14 August 2012

kita semua berada di bawah 114A. apa itu 114A?

perasan tak?
kalau uolls buka Facebook, atau Twitter atau mana-mana laman sosial yang lain, semua orang sedang bercakap-cakap tentang 114A?

ada yang kata 'moh kita mansuhkan 114A!'
ada yang kata 'say no to 114A!'
rata-rata tak setujulah dengan 114A ni.
dan bagaimana pulak kita-kita ni, yakni para blogger termaktub bawah 114A ni?
moh kita kongsi yer.

melalui pencarian google, 114A ni sebenarnya satu akta.
siapa yang bentangkan akta ni?
siapa lagi kalau bukan menteri Dato' Seri Mohamed Nazri bin Tan Sri Abdul Aziz.
disokong pula oleh YB Dato’ Dr James Dawos Mamit.
seksyen ini dah diluluskan pada 9 Mei 2012 yang lepas.
diwartakan pada 31 Julai 2012.

114A ni tentang apa sebenarnya?
sebenarnya, akta ni adalah satu pindaan kepada Akta Keterangan 1950 yang membolehkan penguatkuasa undang-undang untuk menjadikan anda bertanggungjawab kerana menyiarkan bahan yang menghasut, memfitnah atau libel secara online, asalkan bahan yang didakwa fitnah itu boleh dijejak kembali ke kata laluan, alat elektronik, atau rangkaian WiFi milik anda. Seksyen 114A mengandaikan anda bersalah kerana menyiarkan bahan terbabit di internet, kecuali jika anda boleh membuktikan sebaliknya. Pendek kata, anda bersalah sehingga dibuktikan tidak bersalah.

kenapa bloggers, peng-internet tegar tak berapa nak setuju dengan akta ni?

sebabnya, Seksyen 114A mengancam hak kebebasan bersuara dan menakutkan pengguna Internet supaya melakukan tapisan kendiri bagi mengelak sebarang tuduhan palsu di bawah Seksyen 114A. Blogger, sebagai contoh, mungkin perlu lebih menapis komen yang dibuat oleh pembacanya. Oleh sebab itu, Seksyen 114A secara tidak langsung mengekang perbincangan awam tentang isu-isu penting politik dan sosial; serta melindungi pihak berkuasa daripada sebarang penelitian awam. sumber

akta ni, sebenarnya dalam bahasa kasar, agak membahayakan kebebasan pengguna internet untuk lebih bebas bersuara. maklumlah, kat internet ni kan ke semua benda adalah 'tanpa sempadan' konon. semuanya lantang bersuara dan agak lepas cakap la kata orang-orang tua kan. jadi bila ada akta ni, kebebasan untuk bersuara tu agak tersekat SEBAB sekiranya, apa-apa jua isu, apa-apa jua entri yang korang tulis, apa-apa jua komen yang ada dalam blog korang, yang agak berbaur fitnah, atau berbaur politik, atau berbaur menghasut, atau apa-apa saja yang agak berbaur negatif, ha then korang kena bertanggungjawab. macam mana pulak korang yang bertanggungjawab? macam ni, kalau apa saja bahan fitnah tu, bila dijejak balik sumbernya, datang dari blog korang, atau datang dari rangkaian WiFi milik korang,then 114A akan mengandaikan ANDA YANG BERSALAH.

amboi.

susah ek.

macam mana kalau ada orang pakai line WiFi korang, tulis benda bukan-bukan, then bila disabit bawah 114A, teruk korang kena.

eh. nak tulis ni pun jadi takut dah.

oke. disebabkan kelemahan-kelemahan inilah, ramai yang tidak menyokong 114A.

sehingga hari ini, 14 Ogos 2012 diisytiharkan Internet Blackout Day.
kalau korang google tentang 114A, korang akan jumpa banyak web, atau blog, atau pengguna internet yang tengah menyokong kempen ni.

selamat berhati-hati dengan apa yang kita tulis.
selamat menggunakan internet dengan bijak.
selamat berhari raya.
eh.

nah amik kartun sikit.

sumber

sumber mengenai 114A




2 comments:

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...