Tabungan

11 September 2013

Tips : 5 minutes make-up

Good morning beautiful peoples :)

Macam mana? Okey tak tajuk mak hari ini? Hehe. Yelah, mak faham -- sebagai wanita berkerjaya, kita mestilah nak sentiasa kemas dan menarik. Bukan cantik ya tapi kemas. Cantik -- semua orang cantik sebenarnya :) Tapi point sekarang ini ialah kita nak nampak kemas and yet menarik.

Memandangkan perempuan memang sinonim dengan 'lambat bersiap' -- aku nak kongsi sedikit tips untuk masih kelihatan kemas dalam masa 5 minit saja. Erm, aku tak pasti berapa lama masa yang kalian gunakan untuk cara aku ini, tapi bagi aku kurang dari 5 minit pun sempat hehe (mungkin sebab dah biasa kot).

Okey. Alat kosmetik yang kalian perlukan juga adalah sangat minimum. Berikut adalah alat kosmetik yang kalian perlukan.





#1 - Make-up base
Jangan pedulikan brand apa pun sebab yang penting kena ada make-up base. Penjelasannya senang, make-up base diperlukan untuk hold bedak kita dengan lebih lama sedikit. Selain tu, nak bagi bedak kita nampak kemas la sikit, takdelah bertompok-tompok sangat.

#2 - Compact Powder
Sekali lagi, tak kisahlah brand apa sekalipun yang penting kalian rasa selesa dengan bedak tersebut. Juga kena pilihlah yang sesuai dengan kulit muka. Ikut warna yang seakan-akan dengan warna kulit juga. Jangan nampak sangat beza :)

#3 - Eye liner dan Eye Brow
Eye liner ini optional. Ada setengah tak suka pakai sebab remeh. Ada setengah memang tak sah kalau tak pakai. Macam aku -- tak kisah. Mana-mana pun boleh. Tapi sebenarnya, bila pakai eye liner, mata kalian akan nampak lagi berseri. Tak percaya, boleh cuba :) Sedikit tips -- untuk permulaan boleh pakai yang jenis pensil, senang nak pakai. Kalau dah pandai sikit dan berani mencuba boleh la guna yang jenis liquid :)

Eye Brow ni pula sebenarnya untuk bagi kemas saja. Untuk kita perempuan islam memang tak boleh cukur kening unless ada special case. Jadi sebenarnya ada teknik tatarias yang membuatkan kening kita nampak cantik walaupun tak cukur. Am not going to teach about it sebab aku pun tak pandai apa jua teknik pun. Lagipun ini simple make-up -- nama pun 5 minit make-up kan hehehe. Yang penting, eye brow ni gunanya untuk melukis untuk nampak lebih kemas kening kita tu. Kena berhati-hati dengan warna pensil yang kita pilih. Macam aku memang takkan guna pure black untuk eye brow sebab akan nampak garang kening kita tu. Jadi selalunya aku akan pilih warna coklat untuk pensil eye brow ni.

#4 - Blusher
Jangan tenyeh banyak sangat. Merah sangat pun tak elok juga. Just nice saja. Dah tenyeh dekat pemerah tu, jangan terus tenyeh pada pipi, ketuk sikit brush tu, baru tenyeh pada pipi. Owh ada sedikit tips -- kalaulah kalian travel dan terlupa bawa blusher, jangan risau. Ambil lipstick, calit sikit pada pipi kanan dan kiri. Kemaskan dan siap! :p

#5 - Lipstick dan lip balm
Step terakhir dalam make-up selalunya ialah pakai lipstick. Macam aku, jenis bibir kering memang perlu calit dulu lip balm sebelum pakai lipstick. Owh! Kalau nak nampak lagi cantik, boleh saja calit sedikit lip gloss :)



Dah siap!! Sangat minimum. Macam aku cakap tadi aku boleh siap dalam masa 5 minit untuk tenyeh semua yang simple-simple ni. Nanti cubalah :)


p.s.
5 minit tak termasuk pakai tudung ya hehe.
nanti aku ajar pulak 3 cara mudah pakai tudung lilit. Hik hik.






2 comments:

  1. hehehehe eka pun mekap kejap je kalau nak pegi keje. Pastikan kemas. eka pulak. Keje jumpa org hari2. memang kena nampak kemas la

    ReplyDelete
  2. cik ta mmg dh comey bt cmne pon tetap comey..hihi..nnt ajar pakai tudung belit plak ye

    ReplyDelete

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...