Tabungan

12 May 2011

.aku orang paling berdosa.

salam.
kata tak mahu menulis lagi?
tapi kini aku menulis lagi.

manusia. macam tu lah. cepat melatah. cepat sangat pun. bila datang satu musibah, terus buat keputusan tanpa sebarang petimbangan. dan keputusan tu pulak entah apa-apa sampai buat orang lain pelik.

mengada-ngada. aku la tu.

aku rasa sedih. aku punya banyak kelemahan. dan kelemahan itu buat aku jadi manusia paling berdosa. aku sendiri buntu. aku ingin jalan keluar. tapi aku tak punya pilihan yang banyak.

aku buat orang yang aku sayang bersedih. tak cukup berdosakah aku?
aku buat lagi dia rasa sedih. tambah dosa lagi aku.
aku buat dia marah. memang sah lah kamu berdosa.
aku buat dia menyampah tengok muka aku. tak payah kata apa-apa lagi ta. paham-paham sendirilah kamu.

hidup berumah tangga ni sebenarnya mudah bila kita ada tolak dan ansur.
tapi hidup berumah tangga ni jadi rumit bila ada saja setan tu duduk bertenggek kat bahu suami isteri ni.
mulalah ada saja benda nak buat gaduh.

itu sebab, orang-orang tua selalu berpesan, cari pasangan yang ada asas agama, cari pasangan dari keturunan baik-baik. sebabnya nak meradok liku2 hidup rumah tangga ni lah.

bila seorang buat salah, seorang lagi kena berfikir secara rasional dan bertolak ansur dan bertenang dan bersabar dan dan dan.
sebab yang seorang lagi ni akan selalu buat keputusan mendadak dan tergesa-gesa dan tak pikir orang lain dan pentingkan diri sendiri dan dan dan.

tapi semuanya tetap berbalik kepada yang salah. hoi. salah tetap salah. jangan sibuk nak menegakkan benang yang dah basah lenjun.
bersyukur la sikit kalau pasangan kamu boleh beralah dan bertolak ansur dan memaafkan kamu dan dan dan.
kalau takde dan dan dan, dah lama dah kamu jadi orang memang berdosa segala.

aku agak tidak sihat kebelakangan ini.
dan aku memang manusia yang lemah.
aku akan senyap bila sakit.
tapi emosi jangan cakaplah, memang naik dan turun macam roller coaster kat genting highland.
oooowwwwhhhh.
baru aku ingat kenapa aku emo sangat nih.
.....hhmmm.....

aku nak jumpa doktor hari ni. aku perlu cari ubat untuk sakit ni. aku ada banyak lagi perkara yang perlu aku uruskan dan selesaikan. aku ada anak yang perlu aku jaga.
kalau tak jaga diri sendiri, macam mana nak jaga orang lain kan.

buat suami.
saya memang bodoh kerana buat awak rasa begitu.
saya memang bodoh kerana buat awak rasa begini.
saya memang bodoh lah.

sila ingatkan diri dan saya di sini.

p.s.
nak pergi jumpa doktor dan ambil emak di Jenderami.

.ita kata.
saya merajuk tak lama.

2 comments:

  1. bersabar akak...
    kembali pada yg sepatutnye...
    doakan akak n keluarga...
    ameen...

    ReplyDelete

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...