Tabungan

14 March 2014

suami kahwin lain

itu adalah perkara terakhir yang semua perempuan mahu hadapi. maknanya -- takde perempuan yang nak perkara ni berlaku. bagi mereka yang menyokong poligami -- silakanlah. bagilah pendapat macam-macam, sunnah lah, memang diizinkan lah, kenapa nak menidakkan benda yang dibenarkan -- macam-macamlah. macam aku cakap, nak sokong --- sokonglah. kalau ada perempuan yang tak sokong, itu adalah pendirian dia. kenapa nak menyesakkan kepala, memaksa orang suka benda yang depa tak suka tapi kau suka?

aku? aku adalah perempuan yang tak mahu perkara tu berlaku pada kehidupan aku.kenapa? sebab mak aku madu. walaupun kami hidup bahagia, tapi mak aku pesan pada aku -- jangan ambil laki orang.

deep.

jadi -- walaupun arwah mak tiri aku adalah perempuan yang paling mulia (kerana mengizinkan ayah kahwin mak aku), namun pesan mak kandung aku, tetap aku semat dalam otak.

pernah sekali, aku duduk semeja dengan seorang kawan lelaki dan seorang kawan perempuan. kami berbincang tentang poligami.

dan aku pun bersuara -- kalau suami aku nak kahwin lain, aku tak kisah. aku izinkan.
kawan lelaki aku pun cakap -- serius Ta? untungnya Nazri! dia tahu?
aku jawab -- dia tahu, aku dah cakap banyak kali pada dia.
kawan perempuan aku respon -- ko boleh cakap macam tu Ta, tapi masa jadi nanti, ko boleh jadi gila Ta.
aku jawab -- tak habis lagi, aku izinkan tapi dengan syarat lepaskan aku.
kawan lelaki aku cakap -- itu bukan kahwin lain, itu kahwin baru.
hahaha.

gelak-gelak juga, bincang-bincang juga. tapi pada aku, aku memang tak boleh terima kalau suami aku nak kawin lain. it hurts. bukan apa, orang yang kita sayang -- ada orang lain sayang. orang yang kita peluk cium, ada orang lain peluk cium. yuks!
sedih..

jadi, titik! aku tak mahu payung emas. full stop.


gambar hiasan


aku paling suka komen yang last. kalau benar Alhamdulillah. haha.

2 comments:

  1. mcm pernah dengar sesi dialog tu...hmmm

    ReplyDelete
  2. kita serupa... dr ada org kena bunuh lebih baik berpisah... huhu... tak sanggup

    ReplyDelete

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...