Tabungan

26 March 2014

Bila bisnes dah maju sikit, mulalah berlagak

Amboi tajuk. Boleh mendatangkan perbalahan. Boleh mendatangkan pergaduhan. Boleh mendatangkan permusuhan.

Tapi, sebagai orang yang berada dalam line ni juga, aku tak nafikan, sikap sesetengah peniaga yang mula berubah sikap bila bisnes dah maju. Aku tak kata semua. Idak le. Tapi ada la a few, yang terkena ke batang hidung ambo sendiri.

Kes 1.
Disebabkan buat bisnes yang sama, aku ini di-un-friend. Haha. Ini kisah benar okey. Aku pun tak tahu kenapa jadi begini. Tapi biarlah, mungkin adanya aku dalam friend list dia -- menyakitkan hati, menyemakkan mata ataupun menambah dosa sebab duk ngutuk aku saja haha. Tak kisahlah, dunia perniagaan ni luas, setiap orang ada rezeki masing-masing. Lagipun, lagi kita berkongsi dengan orang, lagi murah rezeki kan? So apa kes nak un-friend orang ni? Macam budak-budak haha.

Kes 2.
Aku ada join satu group dropship ni. Memang dari awal lagi aku tengok cara orang ni tulis mesej sangat tak mesra alam. Semua mesej dia semua bernada keras. Aku ignore lagi sebab tak ada kena mengena dengan aku pun. Sampailah ada satu masa ni, aku nak tanya satu harga apparel. Aku mesej dalam group whatsapp, tak berbalas. Aku cek group admin, aku whatsapp pulak pada group admin tu pun tak berbalas. Last-last aku PM melalui FB, baru dia balas. Malangnya dia mempersoalkan kenapa aku mesej dia dekat group whatsapp. Dia tanya kenapa aku ganggu ejen lain. Katanya apa relevennya tanya harga sambil dibaca oleh ejen lain. Bertalu-talu pertanyaan dia. Aku balas, kenapa tak boleh tanya apa-apa kalau dah buka group whatsapp. Dia tetap kata lain kali mesej terus ke dia. Dan nombor yang dia bagi berbeza dengan nombor group admin. Last-last aku cakap, kenapa berkasar, tak boleh ke cakap baik-baik memandangkan aku tanya elok-elok. Dan dia balas, tak ada pun kata-kata kesat. Oke betul juga. Masalahnya, kau kata, kau tulis motto company, ejen kami adalah permata kami. Jadi macam tu ke kau layan permata kau? Aku ada join banyak group dropship, walaupun ada banyak kelemahan, duit tak refund, baju di-order tak sampai, tapi disebabkan orangnya sangat bertoleransi, buat aku tak sampai hati pun nak marah. Tapi group dropship yang ni, aku terus leave group aje. Buat apa deal dengan dealer yang tak appreciate dropshipper mereka.

Kesimpulannya -- aku tengok, kita ni, bisnes tu bila dah maju sikit, mulalah nampak tamaknya, nampak riaknya, nampak true colornya. Sorrylah kalau ada yang terasa, tapi bak kata Fynn Jamal, hati orang kita jaga, hati kita? (Lebih kurang camtulah ayatnya) haha.




Sent from my iPhone

2 comments:

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...