Tabungan

05 March 2014

Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un

pagi tadi, aku dikejutkan dengan kematian bekas kawan sekolah menengah. macam biasa, FB adalah medium berita paling pantas. aku terbaca status kawan sekolah tentang kematian arwah. terus, aku belek-belek cari siapa yang dimaksudkan.

kalau tengok gambar, memang aku ingat-ingat lupa. tapi melalui komen-komen kawan-kawan sekolah dalam status tersebut, aku dapat tahu nama sebenar dia dan terus -- iya, aku ingat dia.

khabarnya, sebab kematian adalah kerana arwah punya penyakit kanser servik.


sungguh -- kematian adalah satu yang pasti dan sesuatu yang tak disangka. hari ini  masih bergelak ketawa, esok sudah kaku dimandikan orang lain.

teringat pagi tadi, aku terdengar makcik roti canai bersembang dengan pelanggannya :-

"entah bila kita mengadap Dia. entah siapa datang menjemput kita. entah elok ke benda yang menjemput kita. entah bertaring ke. entah cantik ke. itu semua rahsia Dia. kita tunggu sajalah"

betul kata makcik roti canai ni. kalau difikirkan, ngeri pula rasa. tapi iya -- mati itu pasti.

Dan bila kau harus pergi
Jauh dan tak kembali
Ku akan merelakan mu bila kau bahagia
Selamanya disana walau tanpaku
Ku akan mengerti cinta dengan semua yang terjadi

Pastikan saja langkahmu tetap berarti
Bisakah aku tanpamu sanggupkah aku tanpamu .
Sehangat pelukan hujan saat kau lambaikan tangan

Tenang wajahmu berbisik
Inilah waktu yang tepat tuk berpisah
Selembut belaian badai saat kau palingkan arah
Jejak langkahmu terbaca
Inilah waktu yang tepat tuk berpisah


Al-Fatihah.



1 comment:

  1. Assalam Wanita,

    lama tak menjengah ke mari..

    salam takziah ye...

    kalau kematian family,saudara mara, sahabat ni kita rasa mcm asik terkenang2 je beberapa hari kan?

    ReplyDelete

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...