Tabungan

28 July 2011

Bottle Neck : Pengurusan Stres

Ya. Aku berkursus lagi. Minggu ni dapat dua hari aja masuk opis. Selebihnya berkursus dan cuti pada hari Jumaat sebab nak antar mak mertua ke umrah.

Kali ini berkursus Using Psychology In Managing Downward. So basically, kami orang belajar mengenai stres, pengurusan stres, kaunseling dan komunikasi.

Bab paling aku suka ialah bab kaunseling dan pengurusan stres. Walaupun nampak mudah cara yang diberi, namun perlukan masa untuk uruskan tekanan ini.

Stres. Stres ini subjektif. Setiap orang punya punca stres yang berbeza. Dan setiap orang punya definisi stres yang berbeza.

Sebagai contoh, aku stres bila nak lipat kain yang banyak. Tapi, ada setengah orang SUKA lipat kain yang banyak. Ada juga yang kata lipat kain boleh beri ketenangan. See. Lain-lainkan.

So dalam nak uruskan stres ni juga ada berbagai-bagai teknik.

Ada teknik deep breathing.
Bila kita stres, degupan jantung akan jadi laju dan pernafasan kita pendek-pendek yakni tersekat-sekat. So melalui teknik ini, kita ubah kembali pernafasan kita supaya degupan menjadi kembali perlahan dan pernafasan kembali normal. How? Tarik nafas ikut hidung. Hold. Dan lepaskan melalui mulut secara perlahan-lahan. So lepas ni, kalau rasa-rasa stres nak jumpa boss garang, rasa stres nak pi interview, rasa stres nak bentang presentation, take time, buat deep breathing.

Teknik imejinari.
Kita stres pikir nak jumpa boss garang. Contoh ja. Boss saya baik *wink wink* Tapi andai kata boss hangpa garang, mengundang stres ke jiwa.. Apa kata masa korang bayang boss hangpa yang garang tu, dengan imej yang buat anda tenang. Kalau rasa bayang Fasha Sanda leh buat korang tenang, eh go on. So, ble korang berdepan dengan boss pun, mesti korang leh tersenyum, sebab terbayang Fasha Sanda dok tersengih manja pandang hangpa kan. Eeee yerk!

Ada a few lagi technique, tapi mak lupa nama dia dan dua di atas sangat mudah diingati sebab simple dan boleh buat kat mana-mana pun, bila-bila masa saja.

Ada satu lagi yang simple dan ianya teknik senaman. Itu kendian leh cerita kot.

Being in this course, sedikit sebanyak mengurangkan rasa stres yang dihadapi last week. Tapi rasa macam jadi bottle neck gak. Banyak sangat information, rasa macam tak sempat nak digest sebelum jadi bahan kumbahan ngahaha.

Yang pastinya, aku sudah ada objektif.

Mahu ambil Master dan PhD dalam bidang kaunseling.
Amacam? Ada berani? Ngeee...

Akan ku capai. InsyaAllah.




posted from Bloggeroid

1 comment:

  1. amin....
    kak doakan eita kumpulkan dan tujukan sampai berjaya objektif eita ya..


    wah!!
    daku suka entry ini sbb ada baby Q tertepek kat sini.. heheheh

    sayang eita dan Q ketat2

    ReplyDelete

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...