Tabungan

17 December 2012

adakah itu saka?

aku tengah kemas beg dekat dalam bilik. Nazri, Cha dan adik-beradik semua dekat luar bilik, di ruang tamu tengah tengok tv. masa tu lebih kurang pukul 12.00 tengah malam. aku mengemas sebab esok pukul 5 pagi dah nak bertolak balik ke kota.

tengah sedap-sedap kemas beg, mami ketuk tingkap dari luar. dengan lembut mami tanya. 'dah kemas habis ke beg? kemas pelan-pelan, takut ada yang tertinggal'. aku pelik, apa mak aku buat dekat luar tengah-tengah malam? baru aku perasan, itu bukan mak aku!

aku terus keluar, ke ruang tamu, terus ke dapur, tengok mak ada di bilik belakang tengah mengemas. aku pandang luar tingkap dapur, aku nampak seorang lagi mak. aku terus jerit, 'mak! ada mak kat luar! ada mak kat luar!'.

keadaan terus kecoh. mak aku terkejut, terus mak tarik tangan aku ke depan, terus ke ruang tamu. dari ruang tamu, aku nampak ada kepala tengah terjenguk-jenguk kat tingkap bilik aku tadi. sekali kepala tu masuk dalam rumah! penanggal!! benda tu terbang atas kepala kami. keadaan dah jadi kecoh. 

aku jerit, 'adik, baca apa-apa dik, baca apa-apa dik!!'. tengah kelam-kabut tu, aku terfikir, ini mesti mimpi! kenapa kalut macam ni? mana Cha? aku terus tutup mata dan pujuk, 'bangunlah Ta! bangunlah Ta!!.

------ tiba-tiba.

keadaan jadi senyap.

aku pelik, kenapa keadaan jadi senyap. aku buka mata. rumah aku kosong! 

sumber google
tiada perabot. tiada tv. tiada semuanya! dalam gelap tu, aku terpandang satu susuk kecil datang dekat pada aku. aku ingatkan Cha. tapi makin dia dekat, makin dia cuba peluk aku sambil mengekek gelak, aku yakin dia bukan Cha. sebab aku tak nampak muka dia dengan jelas. aku tepis dia. aku tepis lagi. dia tetap cuba peluk. aku pusing, dia peluk dari belakang, tetap ketawa mengekek.

aku terus pujuk diri aku. aku kata 'bangun!' sebab aku yakin ini mimpi!
aku pusing badan aku kiri kanan.
pusing dengan kiri kanan.
pusing dengan kuat!!

dan aku terjaga.
kali ini betul.

aku terjaga.
atas katil.
sebelah aku ada Cha  yang dah terlelap sambil phone aku masih terpasangkan lagu kanak-kanak yang Cha biasa dengar dalam kereta. disebelah Cha, ayah dah lena berdengkur.

aku.
aku.
aku takut nak tidur semula.
takut mimpi tu datang balik.
ngantuk.
tapi takut nak lelap mata.

dan aku sendiri, tak sedar pukul berapa aku terlelap.

***

cerita pada nazri pagi tadi perihal mimpi aku.

'awak mimpi budak? orang kata kalau mimpi budak, maksudnya --- saka..'





wallahualam.




3 comments:

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...