Tabungan

23 August 2009

..bulan pose bulan mulia..


Alhamdulillah..
hari ni dah masuk hari kedua kita berpuasa..

hari pertama berpuasa jatuhnya pada hari sabtu..
tatkala aku dan suami serta adik keluar mencari juadah berbuka petang semalam yakni kira2 pukul 3 petang,kelihatan jalanraya masih lengang..

mungkin kepenatan hari pertama berpuasa?
mungkin juga,pada hari sabtu,manusia lebih suka bersenang diri berehat dirumah..
tak mungkin..
selalu sahaja aku bersama suami menghabiskan sabtu kami diluar..tak pernah selengang begini heeeee...

walau bagaimanapun..terpulang pada diri masing-masing bagaimana untuk menghabiskan waktu mereka..
tambahan pula....
bulan puasa...
tidak elok kiranya membuang masa melakukan perkara yang tidak berfaedah..
akan mengurangkan pahala puasa..

maklumlah..melakukan perkara tidak berfaedah bukankah termasuk dalam pantang larang berpuasa..
jika dilakukan perkara2 berikut..boleh membatalkan pahala puasa..maknanya berpuasa tidak mendapat apa2 pahala kecuali lapar dan dahaga yakni puasa yang sia2...
semasa berpuasa semestinya kita dilarang:-
- berdusta dan berbohong,
- mengumpat dan mengata orang
- membuat sesuatu yang mendatangkan permusuhan
- melihat benda2 yang mendatangkan keinginan
- marah...

maka dalam erti kata lain..jika dilakukan juga perkara2 diatas..fahamilah sendiri..puasa tersebut mungkin adalah puasa yang sia2...

malah Rasulullah s.a.w bersabda:
"barangsiapa yang tidak meninggalkan cakap dusta (batil) dan perbuatannya, maka Allah tidak berhajat padanya dalam meninggalkan makan minumnya"..

turut dinyatakan dalam hadis menurut Sahih Muslim:
"bukan dinamakan puasa bila hanya sekadar menahan makan dan minum, tetapi puasa yang sungguh2 itu adalah menahan diri daripada percakapan yang tidak ada gunanya dan kata-kata yang keji"..

teringat kata2 ustat semasa tazkirah solat terawih semalam..
katanya..bulan ini merupakan bulan barakah..bulan istimewa yang Allah s.w.t berikan kepada umatNya..
bulan yang sesungguhnya melatih umatNya menjadi insan yang lebih baik..
bayangkan jika kita melatih diri untuk tidak bercakap perkara yang tiada guna selama sebulan, berlatih untuk tidak bercakap banyak..
pasti,bulan2 seterusnya kita sudah terbiasa dan menjadi insan yang lebih baik dari sebelumnya..

ihiks..teringat diri sendiri..
aku menyambut Ramadhan ini..pertama kali sebagai blogger..
pertama kali aku menulis di bulan Ramadhan..maka seharusnya pasti ada garis panduan yang harus aku patuhi..
sudah tentu..aku tidak boleh menulis yang bukan2..
juga tidak boleh meluahkan rasa hati sesuka hati hingga tulisan tersebut tergolong dalam kategori mengumpat..serta tidak boleh juga meletakkan apa2 gambar yang mendatangkan keinginan *maafkan aku*ihiks..

aku ingin meminta maaf rakan2 sekalian..
aku masih terlalu hijau dalam bidang ini..
bantu aku ya ^_^

juga Ramadhan kali ini..aku mempunyai tanggungjawab..
aku harus menyediakan sahur buat suamiku..
kalu dulu..mungkin hidup sendiri..tidak berapa peduli tentang kisah sahur..
cukup sekadar minum air..*_* senyum sendiri..

dan juga..jika berada di kampung..
pasti mami yang sediakan semua itu.. *_* rindu mami lagi..

tapi kini..seawal 430 pagi..aku sudah bangun untuk menyiapkan juadah bersahur..
tapi aku bersyukur..
suamiku tidak bekira..
apa saja yang aku sediakan..
pasti dipujinya..
"berbakatlah isteri abang"
^_^ aduh suami...buat isterimu tersenyum..

hari ini belum pasti juadah apa untuk berbuka..mungkin masih kenyang bersahur tadi..

salam berpuasa untuk hari ke-2..
dan selamat bertarawikh buat hari ke-3 :)

p/s ~ baru teringat...suami barangkali teringin gulai kari udang ^_^

24 comments:

  1. Tahniah,paparan yang menarik.sekurang-kurangnya dapat memberi garis panduan yang berguna unuk rakan2 di bulan mulia ini.Bersyukurlah kerana punya suami yang sentiasa menghargai.Kami di sabah ni imsak jam 4.40 pagi.

    Teruskan menulis!

    ReplyDelete
  2. wah!!! terima kasih berkongsi info...
    :)

    belum pergi pasar ramadhan lg sebab tau jalan mesti jam dan susah nak dapat parking... ekekekek

    ReplyDelete
  3. Norawi ~

    terima kasih :)
    saya juga blogger baru,juga perlu ada panduan :)

    imsaknya 440?
    pasti kena bangun lebih awal...

    ^_^

    ReplyDelete
  4. dear ted ~

    ihiks..semalam saja mencuba..tapi mmg dah start jam,kui 5 ke atas mmg dah ramai..

    ^_^

    ReplyDelete
  5. Pasti tak sama ngan dulu kan...
    Apapun, seronok gak dah berlaki nih....ngeh3X..

    Ada gak org nk tlg p kedai beli belacan..hwheheh

    Saya sahur ngan buka ber 3 jek...

    (Ngan hero saya 2 org)..

    Lagi la simple jek...ngeh3X..

    p/s teruskan dengan apa yg dah anda mulakan...

    ReplyDelete
  6. xm0 ngumpat da..
    tp bkn p0sa je xleh ngumpat..
    bila2 p0n xleh kn...

    ReplyDelete
  7. kak arryani ~

    iyolah..dah lain dah tahun nie..tp bak kata kakak,mmg seronok..atleast dah berteman :)

    wah besahur ngn 2 hero, pasti lagi seronok melayan kerenah mereka kan kakak..

    insyaAllah, akan diteruskan *_*

    ReplyDelete
  8. sharamli ~

    betui la...
    bukan bulan ni ajer..
    menda tu jugak la jadi tajuk berbahas ngn suami..
    ihiks..
    lepas tu senyappppp....

    *_*

    ReplyDelete
  9. wah..
    so jgn lupe masak gulai kari udang..

    ReplyDelete
  10. dek alyani ~

    dah masak dah sayang :)

    ReplyDelete
  11. nafsu mkn pun kena kawal yer..
    sedap 2 gulai kari udang.bukan suami u je suke sy pong.

    ReplyDelete
  12. waaaa...mau kawen jugak..ngeh3.. [sambil wt muke gatal hik3]

    ReplyDelete
  13. hehe..

    slmat berpose kak~

    gulai kari udang?
    peh..sodap tu kak~

    ReplyDelete
  14. lanz_evo7 ~

    owh iyer ker?

    minat juge eh..

    nnt kiter jual..

    boley ker hehehe..

    ^__^

    ReplyDelete
  15. imHepPie ~

    mau kawin jugak sayang?

    meh2 join da club..

    erk , umur berapa ni yer hee..

    ReplyDelete
  16. dek omar pun suko eh?

    wah... nnt wat open house, kena datang n kakak wat la heee... *_*

    ReplyDelete
  17. gulai akri udang tu nanti kirim kan ke penang ye.. TQ

    ReplyDelete
  18. kari udang? sedapnya... wife aku kata nak masak udang masak sambal petai.

    selamat berpuasa

    ReplyDelete
  19. YE..mari bersama menunaikan ibadat di bulan yg mulia

    ReplyDelete
  20. Snowwhite Zone ~

    penang kak?

    takut basi nnt hee..

    ReplyDelete
  21. izman ~

    wah tu pun sodap tuh..

    hee..

    idea idea :)

    ReplyDelete
  22. Firol ~

    bersama2 la kita..

    insyaAllah :)

    ReplyDelete
  23. wahhhhhhhhh gulai kari udang?????

    kirim skit kat alam damai ye........

    ReplyDelete
  24. mrscee~

    ihiks......lor sayang...

    dah abih pun.. ^_^

    ReplyDelete

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...