Tabungan

22 January 2010

..separuh sudah..separuh lagi..

sudah..
separuh hari aku terjah..
sedia itu..sedia ini..
sedia sana..sedia sini..

tingkat atas juga aku terjah..
siap sedia sebuah kotak besar untuk gambar..
sebuah kotak kecik leper untuk main gambar..

ada mesyuarat lagi..
sila habiskan hari ini wahai panel..
terima kasih..

dua tiga hari ini aku agak tenang sedikit..
mungkin kerana hajat hati sudah tercapai??
mungkin juga..

tetapi ya..
aku rasa tenang sekali..

batu besar depan jalan..
halang laluan..
aku mengecil dan disisi aku harung..

hujan lebat tumpah ke bumi..
payung merah aku buka..
aku kering..hanya tempias dimuka..

aku tenang..

mungkin ini caranya..
semua halangan..cari jalan..selesaikan..
bukan merungut..memikir..menyusahkan hati..bertangguh..
simpan jadi kudis..

ambil satu masalah..
tenung..
baca..
cari pena..
tulis..
selesai..

kenapa harus tuding jari sana sini..
kenapa harus ketuk gendang sana sini..
kenapa mesti berkumpul di tengah dan sibuk bercerita..
kenapa mesti aku lalu kamu diam..

suami banyak membantu..
aku buka cerita..
dia diam membatu..
aku tanya faham tidak..
dia mengeleng dengan senyuman..
aku sakit..

lantas..hati di ambil semula..
tutur kata jelas aku dengar..
ya Tuhan..
dia mendengar..
dan benar sekali ulasannya..
aku ikut dan aku tenang..
terima kasih sayang..

hidup berkumpulan itu indah..
berkumpulan pula dengan segala jenis manusia..

ada yang diam..sekadar senyum tanda ucapan..
ada yang bising..satu lantai merekah kerana ucapannya..
ada yang bisik..porak peranda kerana katanya..
ada yang sinis..sakit hati mendengar katanya..

aku adalah diam dan bising..
benar caranya..aku bising..
lain caranya..aku diam..

tapi aku cukup lemah kepala lutut kaki kiri kanan jika berdepan si bisik dan sinis..
hati aku kelabu..
membengkak membiru..

ulu hati aku diserang..
disindir bagai..

kenapa mesti tidak senang melihat gembiranya rakan kamu??
kenapa mesti mencurah cat biru jika hati senang berbunga merah??
kenapa mesti mencari topeng alim jika hati kamu hitam sehitam hitamnya??
kenapa mesti menyindir bila senyuman telah ditempel ke muka dengan ikhlas??

mengapa mesti ada manusia begini??
hidup untuk menyakiti orang lain..

kalau sekali dua..mungkin ditahan..tidak disedari siapa pun..
tapi kalau berterusan..tidak kah kamu sedar..kamu itu menyakitkan hati??

kenapa mesti membandingkan kemewahan orang lain..
jika kamu mewah..itu rezeki kamu..
jangan sesekali pertikaikan kesusahan orang lain dan membandingkan dengan kemewahan kamu..
dan..
jika anak kamu kurus dan aku gemuk..itu adalah masalah aku..
ya aku gemuk..
tak perlu ulang dua tiga kali di hadapan kumpulan itu..
mereka faham bahasa kamu..
dan mereka punya mata untuk lihat kegemukan aku..
dan kegemukan itu tanda kemewahan aku..!!

ada faham??

p/s#1 ~
owh ada banyak lagi..
tak mampu aku luah..
lalala..
simpan dalam peti kaca..
telus nya!!!
hahaha..
 wah..marah pulak ita ni hahaha..

p/s#2~
ucapan tahniah buat kawan perempuan ku Nurul Shahda..
telah melahirkan sepasang kembar lelaki..
21/10/2010 pukul 11.30 malam tadi..
aku otomatik jadi ibu angkat mereka..
yeay!!!

p/s#3~
Ya Allah..
Kurniakan zuriat kepada kami..
Amin..




11 comments:

  1. tabah kak te~
    saya akn doakan smg doa akak tercapai..amin;)

    ReplyDelete
  2. hait.. jgn dilupe planning kt smlm.. wakkkaka...

    ye segala2 nye yang baik kat dia.. kekita ni semua jahat... sekali sy tekena kesannya smpi bila2..takpe.. takpe..ALLAH maha berkuasa... serahkan segalanya kepada DIA.... hari ini, kelmarin, semalam, esok hari dia.... tapi bulan sepuluh mane la tau time untuk kita pulak...

    apepun kt ni mmg sentiasa kene beringat/berjaga2.... dipetik dari kata2 supervisor sy yg paling cute... ahaks...

    ReplyDelete
  3. Bertuah ada suami yang boleh mendengar setiap luahan dan memberi pendapat yang menyenangkan!

    tabah dan sabar!

    ReplyDelete
  4. ini adalah adat dalam hidup kita yang bermasyarakat...ada yang suka ada yang benci..

    tapi itu bukan alasan untuk kita patah hati

    ReplyDelete
  5. kamoo..
    Andai berdiam diri itu lebih baik. Lakukan ianya. Sebab Allah senang sentiasa bersama orang yang sabar.

    Lantak lah dorang nak lakukan apa pada kamooo sekali pung. Janji Gaji kamoo tak luak kan. Kamooo tak rampas laki dorang cukup lah kan :). Sabar Ok. Which is kalau dorang mengata apa sekali pung. Tak pe. Diam je. Selagi boleh sabar, Kamooo sabar ok. Ini kancah life. Baru lah best kehidupan yang penuh warna-warni.

    Mulut orang memang susah diramalkan. Tak tau lah manusia akhir zaman ni.

    ReplyDelete
  6. aslm..
    masa nye akan sampai..tungu yer.

    ReplyDelete
  7. salam kak...
    apalah gun aiman kalau tak diuji kan?
    semoga tabah dan cekal harungi semua nih ye..

    oh,tolong aminkan doa untuk dapat zuriat tuh sekali =)AMIN

    ReplyDelete
  8. jane sayang ~ thanks dek, amin :)

    mrscee ~ u know heeeeee.....we know!! :p

    ted| ~ betui, thanks sahabat :)

    mamai ~ thanks uncle.. :)

    ucu manja ~ tapi mulut 'dia tu' senang nak diramal..

    lanz ~ thanks sahabat :)

    norfaridahhanum ~ amin :)

    ReplyDelete
  9. amin..semoga cepat dimakbulkan..


    pasal kwn2 hati busuk tu tah la kak..saya pun dah kena ni..kdg2 x kuat rasanya...

    ReplyDelete
  10. tabahkan hati..
    usaha & doa perlu seiring..
    insyallah ada rezeki nanti..
    kesabaran perlu tebal dalam hati..

    semoga hasrat mu tercapai..

    ReplyDelete

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...