Tabungan

23 November 2012

Gencatan Senjata - Hamas, Israel henti serangan



Gaza: Israel dan Hamas semalam bersetuju melaksanakan gencatan senjata selepas konflik lapan hari yang mengorbankan 162 warga Palestin dan lima penduduk Yahudi.

Persetujuan itu yang dicapai selepas Mesir menjadi broker rundingan bersama Amerika Syarikat, bermula jam 3 pagi semalam waktu Malaysia. 
Mengulas perkembangan terbaru itu, Datuk Seri Najib Razak mengalu-alukan gencatan senjata dan berharap perjanjian dapat menghapuskan sekatan ke atas Gaza yang didiami 1.7 juta penduduk Palestin, sekali gus menghentikan kemusnahan, kehilangan nyawa dan harta benda di wilayah berkenaan. 

Malaysia sebelum ini aktif menggesa tindakan ketenteraan dihentikan segera, malah ketika mesyuarat ASEAN-Amerika Syarikat di Phom Penh, Selasa lalu, Perdana Menteri dan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono, berjaya mempengaruhi Presiden Barack Obama untuk mengambil tindakan bagi membendung keganasan Israel.

Selepas isu kekejaman Israel dibangkitkan Malaysia dan Indonesia pada mesyuarat itu, Obama membuat beberapa panggilan telefon untuk mendesak supaya konflik berkenaan dihentikan segera.

Najib berkata, Malaysia memberikan penghormatan kepada semua pihak yang menjayakan perjanjian berkenaan.

Secara khususnya, kita memuji usaha Presiden Mesir, Dr Mohamed Morsi yang menunjukkan kepemimpinannya dalam menjayakan perjanjian gencatan senjata. 
Begitu juga Obama, Setiausaha Negara AS, Hillary Clinton dan Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Ban Ki-moon, katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur.

Perdana Menteri berkata, usaha perdamaian selepas ini harus memfokuskan kepada proses keamanan di Asia Barat bagi memastikan wilayah bergolak itu menikmati kestabilan.

Semua pihak kini perlu melipatgandakan usaha ke arah penyelesaian dua negara untuk memberikan rakyat Palestin harapan kehidupan lebih baik dan mencapai keamanan yang berpanjangan di wilayah itu, katanya.

Persetujuan gencatan itu menetapkan kedua-dua pihak berhenti menyerang lawan masing-masing. Selain melonggarkan sekatan terhadap Gaza, Israel tidak boleh menyerang termasuk mensasarkan serangan terhadap pemimpin Hamas.

Di pihak pemerintah Gaza pula, pejuang Palestin mesti berhenti melancarkan roket ke wilayah Yahudi. 

Pemimpin kanan Hamas, Khaled Meshaal, berkata pihaknya akan menghormati gencatan senjata selagi Israel berbuat demikian.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu pula sedia melanjutkan tempoh gencatan senjata tetapi turut bersedia mengambil tindakan lebih keras pada masa depan.

Pegawai perubatan Gaza berkata, separuh daripada warga Palestin yang maut ialah orang awam, 37 adalah kanak-kanak dan 11 wanita.

Sepanjang konflik itu, jet tempur Israel melakukan 1,500 serangan selain menggugurkan 1,000 tan bahan letupan di Gaza berbanding satu tan yang lepaskan di wilayahnya.

Di kalangan korban penduduk Israel, seorang daripadanya askar selepas pejuang melancarkan 1,400 roket ke wilayah Israel termasuk Baitulmaqdis dan Tel Aviv.


***

Alhamdulillah.
Syukur pada Tuhan.



No comments:

Post a Comment

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...