Tabungan

03 November 2013

Kepercayaan yang semakin hari semakin 'rare'

Makin lama, makin susah nak percaya pada orang. Kadang-kadang, nak percaya pada kawan sendiri pun susah. Nak tahu mana kawan, mana lawan pun makin payah.

Depan kita, kemain menyokong. Belakang kita, rupanya bersorak dan cerita kita dijaja.

Haish.

Susahnya. Kalaulah hati orang tu senang nak dibaca -- kan?

Aku banyak kali terkena.... Bercerita tentang resah hati, kononnya pada orang yang kita percaya, tapi rupanya dibelakang kita, disokongnya orang berlawanan. Beria-ia kata, bahawa sekiranya ada masalah boleh dikongsi bersama, tapi rupanya bukan kongsi berdua, tapi beramai-ramai pula.

Haish.


Itu tentang kawan. Kawan pun susah kita nak percaya, macam mana pula dengan orang yang totally bukan dalam lingkungan kita-kita.

Macam contoh ----- pengasuh...

Makin hari, makin banyak penderaan di tempat asuhan kanak-kanak yang terbongkar. Luluh rasa hati, tengok anak yang tak berdaya ditendang, dipukul, ditampar hanya kerana tidak mematuhi arahan. GILA? Tak mungkin. Kalau tidak takkan ada otak nak buka tempat asuhan kanak-kanak.

Berbalik pada percaya --- kami ibu bapa setiap hari menghantar anak-anak dengan penuh rasa hormat dan percaya bahawa pengasuh-pengasuh ini akan menjaga dengan baik. Tak apalah kalau tak ada rasa sayang sekalipun, cuma sedikit keikhlasan dan kejujuran pun dah cukup.

Handle with care. Takkan nak letak tanda tu pada dahi anak-anak. Takkan tak faham?

Kami, ibu bapa bekerja, hantar anak ke taska seawal umur mereka 3 bulan. Sayu tahu, letak anak di bilik mereka, tengok mata mereka macam seakan-akan kata 'mami please don't go'.

Dalam hal ini, ada macam-macam pendapat.

Macam biasa, ada mulut-mulut bijak berkata -- dah takut sangat anak kena dera, jagalah sendiri anak tu, pastu nak bising pengasuh jahat.

Halahai.

Aku, kalau mampu, memang tak hantar anak ke sana. Memang sanggup 24/7 dengan anak saja. Tapi setiap orang ada kekangan masing-masing. Rezeki orang berbeza-beza Tuhan bagi. Kalaulah sama, memang tak adalah rezeki orang nak buka taska. Hidup ini berputar. Kami bayar yuran. Pengasuh terima bayaran atas khidmatnya. Itupun rezeki juga. Masalahnya kenapa rezeki yang halal tu dicacatkan dengan perkhidmatan yang tidak jujur?

Maka ia berbalik kepada -- kepercayaan.

Kepercayaan dah menjadi sesuatu yang amat rare sekarang ini.

Trust is rare.


Nota Kaki Shaklee:
Bulan ini bulan VIVIX.
Apa itu VIVIX, boleh PM atau Whatsapp 0172350404 :)

Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...