Tabungan

24 November 2013

Malu belajar agama

Setiap kali aku solat, aku akan terfikir (nampak sangat tak kusyuk -- kan?) sama ada solat aku itu sempurna ataupun tidak. Betulkah rukuk aku? Betulkah sujud aku? Sempurnakah duduk antara dua sujud aku? Banyak betul soalan haha.

Berapa ramai di antara kita yang betul2 yakin bahawa solat kita itu sah? Berapa ramai di antara kita yang yakin bahawa solat kita itu sempurna?

Aku pernah terbaca -- tak ingat dimana -- tak ingat sama ada dia hadis atau riwayat -- entah, tak ingat. Yang aku faham dari bacaan aku itu, kalau solat itu tidak sempurna, solat itu akan naik ke 'atas' seperti asap hitam. Dan sekiranya solat itu sempurna, ia akan 'naik' ke 'atas' seperti asap putih. Kalau hitam maknanya sia-sialah, putih bermanfaatlah -- itu kesimpulannya.

Lagipun, solat yang sempurna itu adalah tiang agama yakni dapat menghindar kita dari melakukan perkara tidak baik. Macam satu rumah, adanya tiang2 yang kuat, kan ke kukuh? Macam itu jugalah perumpamaan untuk orang yang melakukan solat yang sempurna. Kenapa kita tengok, masih ada yang melakukan maksiat, kejahatan, walaupun orang itu rajin bersolat? Mesti ada sesuatu yang tak kena -- kan?

Bila bercakap tentang solat, aku teringat masa aku darjah 6. Masa tu dah habis UPSR. Tak ada apa nak buat di sekolah. Jadi ada seorang Ustazah ni offer untuk ajar solat pada murid2. Aku boleh solat. Mami dah ajar aku (takkan la mak tak ajar kan?), tapi aku niat nak perbaiki solat aku, nak bersolat dengan cara yang betul, jadi aku tanya mak aku boleh tak aku balik lambat sebab nak belajar solat? Mak aku oke jer.

Jadi aku pun daftarlah nama pada Ustazah tersebut. Satu yang buat aku terkejut masa aku daftar nama tu, Ustazah tu seakan-akan memandang rendah (hina) pada aku macam seolah-olah aku tak tahu solat! Dia punya muka masa tu -- sedihnya bila aku ingat balik. Aku rasa bersalah pula sebab nak belajar solat!

Dan yang paling buat aku malu sampai sekarang, dia announce dalam kelas, ada seorang budak yang minta dia ajar solat, sambil mata pandang aku -- dan masa tu semua budak dalam kelas dah start pandang aku sambil bisik2, kawan sebelah aku siap tanya -- ko ke yang nak belajar sembahyang tu? Aku jawab -- ya. Dan kawan aku senyum sinis sambil geleng kepala.

Haha.

Nak belajar solat pun kena perli -- kan?

Tapi tak apalah, itu darjah 6, budak2 lagi.

Hehe.

Kesimpulannya, menuntut ilmu biarlah sampai ke negeri China. Takyah nak malu sangatlah kan. Belajar untuk jadi lebih baik.

InshaAllah.

P.s--
Tengah nak siapkan entri birthday Qalesya tapi tertangguh sebab tengah edit gambar.
Sorry. Lambat sikit deh :)

Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...