Tabungan

06 October 2011

Kenangan #4 - Zaman Sekolah-sekolah

Aku tadi terlari tajuk sebenarnya.
Aku sebenarnya nak cerita pasal peperiksaan.


Peperiksaan PMR.


Aku ambil PMR pada tahun 1997.
Aku bukan 'student favourite' pun.
Masa 'trial' aku dapat 4B 2C 2D.


Sebelah mata pun cikgu tak pandang aku.
Memang bukan calon pelajar cemerlanglah.


Aku pun 'konpius' gak.
Macam mana la aku boleh jadi bodoh bebenor masa 'trial' tu.
Jadi aku pujuk diri aku, 'diorang saja wat soalan susah-susah'.
Padahal memang aku bodoh pun sebenarnya.
Aku sendiri tak tau nak jawab apa masa 'exam' tuh.
Hahaha. Maleww!


Hari-hari nak menuju peperiksaan sebenar berjalan seperti biasa.
Aku pun belajar seperti biasa.


Aku ingat lagi, masa lepas 'trial' hari tu, depa *refer tu Pengurusan Sekolah* ada buat Skim Buku Emas.

Buku Emas ni sebenarnya Buku Rujukan. Buku Rujukan tu memang stok-stok yang terbaik punya. Time tu buku-buku rujukan dari Longman tu memang yang terbaik la. Bila dah terbaik, haruslah mahal. Jadi orang-orang miskin macam aku ni memang tak mampu la nak beli.

Dah la tak mampu beli. Skim Buku Emas pun tak layak. 'Time' tu aku pakai buku-buku yang abang aku pakai dulu aje. Takde maknanya nak beli buku-buku baru.

Tengok aje la budak-budak yang dapat Skim Buku Emas tu. Kebanyakan yang dapat tu adalah budak yang dapat 8A, 7A dan 6A.


***

Hari ambil 'result'.


Diulang. Aku budak datang dari keluarga kurang berada. Jadi cuti sekolah, aku dah kerja dekat kedai buku sekolah. Masa nak ambil 'result' aku mintak 'half-day'. Pergh. 'Half-day' tu. Ko ado?


Aku pi sorang-sorang.
Naik beskal aku warna ungu.
Takde teman. Mak tak teman. Ayah tak teman.
Pergi sorang-sorang.


Masa sampai kat sekolah.
Ada macam-macam reaksi.


Ada yang menangis gembira.
Ada yang menangis sedih...kot.
Ada yang buat reaksi 'owh aku dah agak dah aku dapat keputusan macam ni'.
Gila rileks.


Aku?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Cikgu peluk aku.
Dia kata tahniah.
.
.
.
.
.
.
.
Aku tengok slip.
.
.
.
.
Terus pi public phone tepon mak.
.
.
.
.
.
Jadilah.
Dapat gak buat mak aku bangga sekejap.

2 comments:

terima kasih atas segala pandangan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...